Z Ruska na západ stále naplno prúdi tento kov. Ako je to možné?

  • Západné krajiny z Ruska stále vykupujú titán v hodnote stoviek miliónov dolárov.
  • Ten je dôležitý pri výrobe dopravných a bojových lietadiel.
  • Viaceré spoločnosti sa už od dovozu z Ruska čiastočne odstrihli.
Ekonomika Titán sa stále naplno vyváža z Ruska na západ
Titán sa stále naplno vyváža z Ruska na západ. Zdroj: shutterstock.com/Marian Weyo/RHJPhtotos
BITmarkets Valentín PCKvakomat mobil

Už je to vyše dvoch rokov od začatia ruskej ofenzívy na území Ukrajiny. Odvtedy krajina čelí mnohým sankciám, ale západ odtiaľ stále vykupuje jeden dôležitý kov. O téme informoval portál Teraz.

Reč je o kove s menom titán. Ten naďalej vykupujú západné spoločnosti cez spoločnosť VSMPO-Avisma, ktorá je prepojená s ruským obranným priemyslom.

To len deklaruje fakt, že západné krajiny sú stále závislé od Ruska, a to napriek tomu, že stále vedie ozbrojenú agresiu u našich susedov. Deje sa to napriek tomu, že krajiny prisľúbili zrušenie ekonomických vzťahov s Ruskom.

Titán má mnohé spôsoby využitia

Titán má mnohé spôsoby využitia. Zdroj: shutterstock.com/janniwet

Titán je pritom kľúčovým prvkom aj pri výrobe dopravných a bojových lietadiel, čo vyvoláva zase bezpečnostné obavy. Keby Rusko zastavilo dovoz titánu, mohlo by to ohroziť osobnú dopravu a obranu štátu.

Nejde však len o titán, pretože z Ruska stále prúdia nielen ropa a plyn, ale aj napríklad diamanty alebo urán. Pre tento nákup vlády uplatňujú pre dané ruské spoločnosti výnimky zo sankcií.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Titán putuje najmä na Západ

V roku 2022 spoločnosť VSMPO-Avisma vyviezla asi 15-tisíc ton titánu v celkovej hodnote približne 340 miliónov eur. Ten ďalej smeroval do krajín ako Francúzsko, Nemecko, USA alebo Veľká Británia.

V minulom roku sa dovozu titánu taktiež darilo, pričom jeho celková hodnota dosiahla podľa údajov vyše 317 miliónov eur. Avšak, k ruským dátam už nie je taký jednoduchý prístup.

Európsky výrobca lietadiel Airbus a americký výrobca lietadiel Boeing dovážali titán z Ruska, ale podľa posledných údajov sa od tohto dovozu úplne alebo aspoň čiastočne odstrihli, čo ale neplatí napríklad pre ich dodávateľov.

Podobnú taktiku zvolila aj britská spoločnosť Rolls-Royce, ktorá okrem skutočne luxusných automobilov vyrába hlavne motory do lietadiel práve pre spoločnosti Airbus a Boeing. Tá však pokračovala s dovozom titánu z Ruska ešte minimálne do apríla 2023.

Len pre porovnanie, Európska únia doviezla v roku 2023 titán z Ruska v celkovej hodnote 224 miliónov eur. To je o 20 % menej ako v roku 2019. Príkladom ide USA, kde od 2019 do 2023 klesol dovoz titánu do krajiny až o 80 %.

Prečítajte si aj: Rusko vydalo zákaz exportu benzínu. Bude trvať minimálne pol roka

Okazio PCOkazio mobil
Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.