- Spotrebiteľské združenia apelujú na verejnosť, aby sa vyhýbala pochybným nebankovým spoločnostiam.
- Problém sa začal už pri samotnom uzatváraní zmluvy.
- Prípad tohto seniora je skutočne červenou vlajkou.
65-ročný Anton K. z obce Radobica prežíva v posledných mesiacoch mimoriadne náročné obdobie. Z pôvodnej pôžičky 300 eur sa vďaka pochybným praktikám nebankovej spoločnosti stal astronomický dlh vo výške 15 000 eur.
Jeho príbeh slúži ako varovný príklad pre všetkých, ktorí uvažujú o rýchlych pôžičkách od nebankových subjektov. O téme informuje portál Peniaze.sk.
Pán Anton netušil však, že podpisom zmluvy sa dostane do špirály problémov, ktoré mu spôsobia bezsenné noci.
Problém sa začal už pri samotnom uzatváraní zmluvy. V dokumentácii chýbali zákonom stanovené náležitosti vrátane ročnej percentuálnej miery nákladov (RPMN). Odborníci pritom upozorňujú, že absencia týchto údajov by mala automaticky znamenať bezúročnosť pôžičky.
V zmluve sa navyše nachádzala rozhodcovská doložka, ktorú možno jednoznačne označiť za neprijateľnú zmluvnú podmienku.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Neprípustné praktiky nebankoviek
Situácia nabrala dramatický spád, keď nebanková spoločnosť postúpila pohľadávku inkasnej agentúre. Tá začala na dôchodcu vyvíjať neprimeraný tlak, a to aj napriek tomu, že výška dlhu nebola potvrdená právoplatným súdnym rozhodnutím. Dostáva výhražné listy, telefonáty, dokonca sa mi vyhrážali exekúciou. Senior tak žil v neustálom strachu.
Asociácia slovenských inkasných spoločností (ASINS) považuje takéto praktiky za neprípustné. „Etické vymáhanie dlhov musí rešpektovať dôstojnosť dlžníka. Vyhrážky, nátlak či zverejňovanie informácií o dlžníkoch sú v rozpore s naším etickým kódexom,” zdôrazňuje Martin Musil, prezident ASINS.
Odborníci radia v podobných prípadoch okamžite vyhľadať právnu pomoc. „Mnoho ľudí sa zo strachu uzavrie do seba a prestane komunikovať. To je najhoršie možné riešenie,” upozorňuje Pavol Jakubov, viceprezident ASINS. Podľa jeho slov existujú právne nástroje, ako sa brániť neférovým praktikám, no kľúčové je konať včas.
Prípad pána Antona nie je ojedinelý. Podľa štatistík sa s podobnými problémami stretáva čoraz viac Slovákov, najmä z radov dôchodcov a sociálne slabších skupín. Nebankovky často cielene vyhľadávajú zraniteľných ľudí, ktorí sa ocitli v núdzi. Využívajú ich zúfalú situáciu a nedostatočnú finančnú gramotnosť.
Spotrebiteľské združenia preto apelujú na verejnosť, aby sa vyhýbala pochybným nebankovým spoločnostiam. „Pred podpisom akejkoľvek zmluvy je nevyhnutné pozorne si prečítať všetky podmienky. V prípade pochybností treba vyhľadať odbornú pomoc,” radí právnička Jana Moravčíková zo Združenia na ochranu práv spotrebiteľov.