Z neba padá legenda. Známe aerolínie končia po viac ako storočí prevádzky

  • Koniec samostatnej prevádzky zdôvodňuje predseda predstavenstva Smartwings Jiří Jurán ekonomickými faktormi.
  • Odborníci poukazujú na to, že menšie tradičné letecké spoločnosti majú v súčasnosti problém udržať sa na trhu.
  • Značka, ktorá viac ako storočie reprezentovala letectvo vo svete, sa stane len súčasťou portfólia spoločnosti Smartwings.
Novinky Známe aerolínie končia
Známe aerolínie končia. Zdroj: Shutterstock.com/kudla, muratart
Kvakomat PC bannerBitmarkets

Problémy ČSA sa začali už v 90. rokoch minulého storočia. Séria manažérskych rozhodnutí priviedla spoločnosť do výrazných strát, ktoré sa museli kompenzovať rozpredávaním majetku. Situáciu ešte zhoršila globálna ekonomická kríza, nástup nízkonákladových leteckých spoločností a nakoniec aj pandémia COVID-19. V roku 2020 aerolínie výrazne obmedzili svoju činnosť a o rok neskôr sa dostali do úpadku.

ČSA, ktoré patrili medzi päť najstarších leteckých spoločností na svete a boli zakladajúcim členom Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA), tak končia svoju samostatnú existenciu. Značka, ktorá viac ako storočie reprezentovala československé a české letectvo vo svete, sa stane už len súčasťou portfólia spoločnosti Smartwings.

Iná spoločnosť znižuje náklady

Najväčšia holandská letecká spoločnosť KLM oznámila na začiatku októbra komplexný plán šetrenia. Aerolínie očakávajú, že tieto kroky v blízkej budúcnosti zvýšia ich prevádzkový zisk na približne 450 miliónov eur. Informoval o tom portál TREND.

Dopravca, ktorý je súčasťou aliancie Air France-KLM, zatiaľ neplánuje prepúšťať. Namiesto toho zvažuje využitie externých dodávateľov služieb a možný predaj alebo ukončenie aktivít, ktoré priamo nesúvisia s leteckou prepravou.

„Robíme maximum pre zachovanie našej leteckej siete, služieb pre cestujúcich a pracovných miest,” vyjadrila sa generálna riaditeľka Marjana Rintelová. Zároveň priznala, že „hoci sú tieto zmeny pre všetkých zamestnancov KLM bolestivé, sú nevyhnutné a musia prísť okamžite.”

Spoločnosť pozastaví všetky plánované investície, vrátane výstavby nového ústredia a technického zázemia. Do konca budúceho roka chce zvýšiť produktivitu práce minimálne o 5 percent, a to najmä prostredníctvom automatizácie, mechanizácie a zníženia počtu absencií.

Finančné výsledky celej skupiny Air France-KLM za druhý štvrťrok sklamali očakávania trhu so ziskom 165 miliónov eur. KLM navyše zaznamenala pokles záujmu o letenky počas olympijských hier, keďže turisti sa v čase ich konania Parížu vyhýbali.

SpäťStrana 2/2
Ďalej
Flockers PCOkazio mobil
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.