Vodiči, pripravte sa na viac pokút. Na slovenských cestách pribudne novinka

Novinky Nový sôosob merania rýchlosti prinesie viac bezpečnosti na cestách
Nový sôosob merania rýchlosti prinesie viac bezpečnosti na cestách. Zdroj: shutterstock.com/Marko Rupena/ARVD73
BitmarketsBitmarkets

Každý Slovák na cestách stretáva tzv. cestných pirátov. Jazdia nielen rýchlo, ale predovšetkým nebezpečne. Na nich, ale aj na ostatných vodičov, ktorí si nedajú pozor, si má posvietiť nový systém merania rýchlosti. Reč je o úsekovom meraní, ktorý nevyhodnocuje okamžitú rýchlosť vozidla, ale jej priemer. S tým súvisia aj pokuty.

Úsekové meranie rýchlosti

Možno ste sa s ním už stretli. Ide o jednoduchý systém, ktorý zaznamenáva konkrétne auto na začiatku úseku a na jeho konci. Týmto spôsobom je schopný vyhodnotiť jeho priemernú rýchlosť na presne určenej trase.

Túto rýchlosť porovná s limitom daného úseku a zistí, či vodič nešiel aspoň v nejakej časti úseku rýchlejšie. V rakúskej Viedni inštalovali tento typ merania rýchlosti už v roku 2003. Nás čakajú zmeny od jari 2024.

Tento systém vodiči mohli zaznamenať napríklad v Poľsku. Využívajú ho tam primárne menšie obce, ale využiteľný je všade. Pravidelne sa s ním Slováci stretávajú takisto v Českej republike a v Rakúsku. Pre okolité krajiny teda nejde o novinku.

Úsekové meranie rýchlosti prinesie viac bezpečnosti

Úsekové meranie rýchlosti prinesie viac bezpečnosti. Zdroj: shutterstock.com/bibiphoto

Portál Antiradary definuje, čo to úsekové meranie je: „Úsekové meranie je v podstate veľmi jednoduchý systém dvoch fotokamier, ktoré sú rozmiestnené na presne vymedzenom úseku. Prvá fotokamera Vás odfotí pri vjazde do úseku, druhá pri výjazde z úseku. Podľa jednoduchých fyzikálnych zákonov Vám tento systém vypočíta rýchlosť na základe času, za aký ste tento úsek prešli.”

Binance
97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Viac pokút

Motoristi sa tak môžu pripraviť na nový spôsob merania rýchlosti, meranie konkrétnych úsekov, a teda viac meraní. To zákonite znamená aj viac rozdaných pokút.

 

Keďže meranie rýchlosti je automatizované, pokuty budú rovnako zasielané bez prítomnosti policajných hliadok. To je hlavná výhoda z pohľadu Policajného zboru, keďže ide o automatizovaný systém merania.

Zavedenie týchto radarov je obmedzené predovšetkým lokálne. Podľa aktuálnych informácií tento systém zavedú na obchádzkových trasách v čase prestavby diaľnice D1 pri Bratislave. Súčasťou tejto rekonštrukcie  je v danom úseku aj vybudovanie križovatky s ďalšou diaľnicou D4.

Osvedčený spôsob merania

K zavedeniu tohto spôsobu merania viedla predovšetkým jeho efektivita. Množstvo nameraných áut a jeho automatizácia sú jednoznačnými výhodami. To však nie sú výhody pre samotných motoristov.

Tých zaujímajú skôr výsledky nasadenia nového spôsobu merania rýchlosti. Jeho prvé nasadenie v Rakúsku na tuneli Kaisermühlen znamenalo podstatné zníženie nehodovosti a dokonca v sledovanom čase nebola evidovaná žiadna nehoda s následkom smrti.

Tu sú úseky, kde sú v Rakúsku radary nasadené aktuálne:
– Tunel Kaisermühlen (diaľnica A22),
– diaľnica A2 Krumbach-Grimmenstein,
– tunel Ehrentaler Berg rovnako na A2,
– Bindermichl/Niedernhart (A7),
– Plabutschtunnel (A9),
– Arlbergtunnel (S16).

Dúfajme teda, že nasadenie radarov na Slovensku nebude znamenať len viac pokút, ale bude efektívnym riešením prekračovania rýchlosti a vysokej nehodovosti na našich cestách.

Mohlo by vás zaujať: Za bežný prešľap hrozí Slovákom poriadne mastná pokuta

txbtxb
Autor:
Marek Rodák
Marek Rodák

Vyštudoval filozofiu a históriu. Počas svojho profesionálneho života skúsil viacero pozícií, od marketingu, cez učiteľa, asistenta až po zastupujúceho riaditeľa školy. Vo voľnom čase sa venuje kryptomenám. Píše od roku 2011.