- Zvyšujú sa pokuty, no zároveň už klient nemá povinnosť oznamovať niektoré dôvody zániku poistenia.
- Limituje sa právo postihu poisťovateľa voči poistenému pri určitých porušeniach povinností.
- Ochrana poškodených v prípade, ak poisťovateľ, ktorý má plniť, je v konkurznom konaní alebo v likvidácii.
Zmeny v PZP nad rámec smernice EÚ
- Zvýšenie pokút za nesplnenie povinnosti mať platné PZP z pôvodných 16,60 až 3319,40 EUR na 50 až 5000 EUR.
- Limitácia práva postihu poisťovateľa voči poistenému pri určitých porušeniach povinností (do výšky 30 alebo 50 % vyplateného poistného plnenia).
- Pán Jozef Fazuľka svojím vozidlom narazí do vozidla pána Jána Kapustu. Lenže pán Fazuľka nemôže ohlásiť túto poistnú udalosť v stanovenej lehote (15 dní) do poisťovne z dôvodu zdravotných problémov. A keďže má na to objektívne dôvody a túto udalosť nahlási neskôr, poisťovňa ho v takomto prípade nemôže sankcionovať formou regresu.
- Pán Jozef Fazuľka svojím vozidlom narazí do vozidla pána Jána Kapustu. Lenže pán Fazuľka nestihol ohlásiť túto poistnú udalosť v zákonom stanovenej lehote (15 dní) do poisťovne z dôvodu, že popri svojich pracovných povinnostiach na to jednoducho zabudol. Pán Fazuľka si ale včas chybu uvedomil a nahlási túto škodovú udalosť v dodatočnej lehote ďalších 15 dní (15 +15). V tomto prípade si poisťovňa bude môcť uplatniť regres maximálne vo výške 30%.
- Ak klient nestihne ani dodatočnú lehotu 15 dní a nenahlási škodovú udalosť poisťovni (čiže 15+15 dní), nemusí preukazovať splnenie objektívnych dôvodov, a poisťovňa si voči nemu môže uplatniť regres (pokutu) maximálne do výšky 50%.
- Zmena pri oznamovaní zániku poistenia zodpovednosti za škodu poisťovateľovi:
V zmysle doteraz platnej legislatívy musel klient (poistník) dôvod zániku PZP nahlásiť poisťovateľovi a na základe tohto oznámenia a predloženia potrebných dokladov poisťovňa ukončila poistnú zmluvu. Novela určuje, kedy zánik PZP hlási poisťovateľovi klient, a to pri zániku motorového vozidla, ktoré nepodlieha evidencii vozidiel (napr. elektrická kolobežka) a pri vyradení vozidla z cestnej premávky.
Vo všetkých ostatných prípadoch, ako napr. zápis prevodu držby vozidla na inú osobu, vyradenie motorového vozidla z evidencie, zmena nájomcu vozidla v prípade leasingu, o týchto skutočnostiach bude poisťovňu informovať SKP na základe prístupu do centrálnej evidencie vozidiel.
Klient teda už nemá povinnosť oznamovať tieto dôvody zániku poisťovateľovi. Poisťovateľ zruší poistenie automaticky, keď sa takýto údaj (napr. zmena držby vozidla) zobrazí v centrálnej evidencii vozidiel.
- Právo poisteného, aby mu poisťovateľ nahradil sumu náhrady škody (vrátane inej ujmy) vyplatenej poškodenému v takom rozsahu, v akom by bol poisťovateľ povinný vyplatiť poistné plnenie poškodenému:
Právo škodcu (poisteného) na vyplatenie sumy náhrady škody priamo vyplatenej poškodenému sa do zákona dostala s ohľadom na prax – často stávalo, že škodca, ktorý spôsobil dopravnú nehodu, sám, bez účasti poisťovateľa, vyplatil poistenému náhradu škody, ktorú považoval za adekvátnu alebo uhradil v servise faktúru za opravu vozidla, ktoré poškodil.
Novela zákona zavádza možnosť, že ak na takéto plnenie vznikne poškodenému z PZP nárok a škodu alebo jej časť mu uhradil priamo škodca (poistený), tento sa môže u poisťovateľa domáhať preplatenia uhradenej sumy do výšky skutočnej škody, t. j. v rozsahu, v akom by bol poisťovateľ povinný vyplatiť poistné plnenie poškodenému.
Naďalej sa však klientom odporúča nároky na náhradu škody vždy riešiť cez svojho poisťovateľa, ktorý posúdi oprávnenosť nároku a výšku poistného plnenia. Ak by poškodenému nevznikol nárok na plnenie z PZP alebo by vznikol v nižšej sume, ako mu vyplatil sám poistený, poisťovňa refundáciu zamietne alebo poskytne iba čiastočne.