Veľké zmeny v platoch učiteľov: Takto si prilepšia už od septembra

  • Ministerstvo školstva upozorňuje, že takéto zvýšenie platov bude mať dlhodobý vplyv na štátny rozpočet.
  • Rokovania medzi ministerstvom a odborármi pokračujú aj naďalej.
  • Čo na nárast miezd hovoria samotní učitelia?
Novinky Veľké zmeny v platoch učiteľov
Veľké zmeny v platoch učiteľov. Zdroj: Shutterstock.com/AnnaStills, Andrei Kuzmik
Okazio PCOkazio mobil

Ministerstvo zároveň pracuje na ďalšom zvyšovaní platov v roku 2026. V hre je dodatočné navýšenie o ďalších sedem percent, z čoho by päť percent malo ísť na valorizáciu tabuľkových platov a zvyšné dve percentá by mohli tvoriť flexibilnú motivačnú zložku.

Napriek dosiahnutému pokroku školskí odborári zatiaľ neodvolali štrajkovú pohotovosť. „K odvolaniu štrajkovej pohotovosti pristúpime až vtedy, keď bude jasné stanovisko vlády vo forme nariadenia,” vysvetľuje Ondek. Odborári pritom ustúpili zo svojej pôvodnej požiadavky desaťpercentného navýšenia platov pre všetkých zamestnancov v školstve.

Zmena ovplyvní štátny rozpočet

Ministerstvo školstva upozorňuje, že takéto zvýšenie platov bude mať dlhodobý vplyv na štátny rozpočet. „Zvýšené výdavky sa prejavia aj v nasledujúcich rokoch. Tieto prostriedky momentálne nemáme k dispozícii a ich zabezpečenie si vyžiada dodatočnú konsolidáciu,” dodáva rezort.

 

Rokovania medzi ministerstvom a odborármi pokračujú aj naďalej. Okrem platových podmienok sa diskutuje aj o ďalších požiadavkách týkajúcich sa slovenského školstva. Definitívna podoba navýšenia platov by mala byť známa v najbližších týždňoch, po získaní súhlasu Ministerstva financií SR a dohode v rámci vládnej koalície.

Čo na to hovoria učitelia?

Zvyšovanie platov poteší azda každého Slováka. Ako však tento návrh vnímajú samotní učitelia, ktorých sa to týka?

Avizované sedempercentné zvýšenie platov v školstve vyvoláva medzi pedagógmi rozporuplné reakcie. Zatiaľ čo niektorí učitelia vítajú každé navýšenie ako pozitívny krok, iní ho považujú za nedostatočné riešenie súčasnej situácie.

Peter, učiteľ matematiky na základnej škole v Poprade zastáva pragmatický postoj. Zvýšenie, ktoré mu prinesie približne 120 eur mesačne navyše, vníma pozitívne. Oceňuje najmä systém postupného navyšovania a existenciu dlhodobejšieho plánu ministerstva, vrátane prísľubu ďalšieho zvýšenia v roku 2026.

„Je lepšie dostať niečo ako nič. A keď vidím, že ministerstvo má plán aj na ďalšie roky, vnímam to ako pozitívnu zmenu,” hovorí pre Kryptomagazin a dodáva, že oceňuje aj systém postupného navyšovania, ktorý podľa neho dáva štátnemu rozpočtu priestor na adaptáciu.

Odlišný názor má však mladá učiteľka slovenského jazyka Jana, ktorá pôsobí v Nitre. Podľa jej slov je toto navýšenie nedostatočné vzhľadom na súčasnú infláciu a rastúce životné náklady. Poukazuje na to, že reálne zvýšenie predstavuje v čistom len približne 100 eur mesačne.

Kriticky sa vyjadruje aj k načasovaniu zvýšenia od septembra, čo znamená, že väčšinu roka zostanú platy nezmenené.

„Toto nie je riešenie, ale výsmech,” hovorí a dodáva: „Pôvodne sme žiadali desať percent, nakoniec nám hodili kosť v podobe sedmičky. A ešte sa máme tváriť, že sme spokojní? Takto sa kvalita slovenského školstva určite nezlepší.”

Rozdielne postoje pedagógov ilustrujú širšiu diskusiu v školskej komunite o adekvátnosti platového ohodnotenia učiteľov. Kým časť učiteľov víta postupné kroky k zlepšeniu, iní volajú po systémovejších zmenách a výraznejšom navýšení platov v školstve.

SpäťStrana 2/2
Ďalej
Mind of Pepe PCtxb
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.