- V prípade, že by došlo k úprave, malo by to pozitívny vplyv na získavanie vodičov autobusovej dopravy.
- Krízu ešte zhoršuje aj skutočnosť, že vodiči môžu odísť do predčasného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch.
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy navrhuje otvorenie otázky úpravy podmienok získania národných víz pre vodičov autobusov z tretích krajín. Podľa portálu Pravda sú totiž aktuálne podmienky až príliš prísne.
V prípade, že by došlo k ich úprave, malo by to pozitívny vplyv na získavanie vodičov autobusovej dopravy. Ich množstvo je v súčasnosti alarmujúce, na Slovensku chýba zhruba 500 vodičov autobusov.
„Zaviedli sme nové národné víza pre vodičov autobusovej dopravy. Podmienky stanovené ministerstvom dopravy nám však pripadajú v rozpore s právom EÚ,” uviedol generálny sekretár APZD Andrej Lasz.
Lasz tiež poukazuje na to, že aktuálne dopravca môže požiadať o národné vízum v prípade, že má slovenského konateľa a je usadený na Slovensku minimálne desať rokov.
„V praxi to vedie k tomu, že mnohé spoločnosti prevádzkujúce SAD, vrátane tých v okolí Bratislavy, nemôžu prostredníctvom národného víza prijať vodičov. To následne spôsobuje problémy s verejnou dopravou,” vysvetlil Lasz.
APZD navrhuje zmenu podmienok len pre vodičov autobusov v oblasti verejného záujmu a pre dopravcov poskytujúcich služby v mestskej a prímestskej doprave. Asociácia žiada skrátiť obdobie povinnej usadenosti zamestnávateľa na Slovensku z desiatich na tri roky. Rovnako chce skrátiť dobu, počas ktorej nesmie byť zamestnávateľ personálne ani majetkovo prepojený so zahraničnou osobou na tri roky.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Autobusárov je na Slovensku málo
Po rokovaní tripartity Lasz poukázal na nedostatok vodičov autobusov na Slovensku, kde aktuálne chýba približne 500 profesionálov. APZD by preto chcela diskutovať o úprave podmienok s ministerstvom dopravy. „Zatiaľ sme dostali len vyjadrenie, že ak by podmienky boli zmenné, ministerstvo by nezvládalo vysoký počet žiadostí administratívne,” uviedol Lasz. Dodal, že s týmto argumentom nesúhlasia.
Podľa ministerstva dopravy sú súčasné podmienky vydávania národných víz vyhovujúce. Rezort sa však rokovaniam nebráni. Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková v stanovisku podotkla, že hlavným gestorom tejto legislatívy je MPSVaR a rezort dopravy je spolugestorom.
Cestná nákladná doprava v celej Európe čelí dlhodobému nedostatku profesionálnych vodičov, a Slovensko nie je výnimkou. Podľa údajov z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR chýbalo začiatkom roka 2023 na Slovensku 12-tisíc vodičov autobusov a kamiónov.
Ešte závažnejšie je, že tento problém sa dlhodobo nedarí vyriešiť. Príčiny sú rôzne – od pracovných podmienok a finančného ohodnotenia profesionálov až po dopady tejto práce na sociálny a rodinný život, keďže mnohí vodiči trávia väčšinu pracovného týždňa mimo domova, uvádza portál Cargo Magazín.
Krízu ešte zhoršuje aj skutočnosť, že vodiči môžu odísť do predčasného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch. Podľa údajov združenia dopravcov ČESMAD Slovakia túto možnosť už využilo 1 000 vodičov a ďalších 3 000 má túto možnosť počas tohto roka.