- 76 % Európanov platí účty načas, dôvera rastie.
- Generácia Z najčastejšie mešká s účtami a žije v dlhoch.
- Rozdiel medzi finančne odolnými a zraniteľnými Európanmi sa ďalej prehlbuje.
Spoločnosť Intrum zverejnila správu „European Consumer Payment Report 2025” a čísla hovoria jasne. Európski spotrebitelia po rokoch zdražovania opäť získavajú istotu vo svojich financiách. Zároveň však rastie skupina ľudí, ktorí žijú na hrane – najmä medzi mladými z generácie Z.
Prieskum vznikol na vzorke 20-tisíc ľudí v 20 krajinách Európy. Intrum v ňom sleduje, ako domácnosti zvládajú bežné účty, dlhy a nečakané výdavky. Novinkou je „Money Management Index”, ktorý meria finančnú odolnosť a delí ľudí na „krehkých”, „zvládajúcich” a „odolných”.
Najviditeľnejšia zmena sa týka každodenných platieb. Až 76 % Európanov zaplatilo v roku 2025 všetky účty načas. Pred rokom to bolo 74 % a v roku 2023 len 63 %. Trend ide hore už tretí rok po sebe.
Domácnosti sa cítia istejšie aj pri zabezpečení základných potrieb. Až 71 % opýtaných verí, že dokáže uživiť rodinu, pričom v roku 2024 tento pocit zdieľalo 63 %. Podobne vyzerá situácia pri nákladoch na prácu – cestovné, doprava, každodenné výdavky. Tie zvláda 73 % ľudí, kým pred rokom to bolo 61 %.
Zlepšenie sa neprejavuje len pri povinných platbách. Viac ľudí si opäť dopraje aj veci, ktoré zvyšujú kvalitu života. Večery vonku si môže dovoliť 65 % respondentov (pred rokom 55 %) a dovolenku 59 % (v roku 2024 len 46 %).
Napriek tomu veľká časť populácie stále necíti pokoj. Až 43 % Európanov tvrdí, že vysoké životné náklady im trvalo narušili finančné zdravie. Takmer tretina priznáva, že správy o ekonomike v nich vyvolávajú úzkosť. V južnej Európe sú obavy ešte silnejšie – ľudia si pamätajú dlhé roky krízy a šetrenia.
Generácia Z: účty nevládze platiť a žije v tieni sociálnych sietí
Najväčší problém nevidno v priemere, ale v konkrétnej skupine. Mladí ľudia z generácie Z čelia kombinácii drahého života a online tlaku na „dokonalý” život.
Až 31 % mladých priznáva, že dlhy im vznikli pre snahu napodobniť influencerov. V celej populácii to tvrdí len 16 % opýtaných. Viac ako polovica príslušníkov generácie Z (54 %) cíti, že tlak sociálnych sietí zhoršil ich psychické zdravie.
Problém vidno aj v platení účtov. Za posledných 12 mesiacov nezaplatilo aspoň jeden účet 36 % mladých, medzi všetkými Európanmi ide o 24 %. Oproti roku 2024 mladí nielen častejšie meškajú, ale robia to aj pravidelnejšie. Kým pred rokom hovorili skôr o výnimočných situáciách, v roku 2025 až 63 % priznáva, že meškanie s platbami sa opakuje.
Najväčšia zmena sa však týka dôvodov. V roku 2024 uvádzalo 20 % mladých, že nemalo dosť peňazí na úhradu účtov. V roku 2025 tento podiel vyskočil na 52 %. Pre mnohých mladých tak nejde o roztržitosť, ale o skutočný nedostatok financií.
Nechajte peniaze pracovať za vás.
Investujte a premeňte svoje obavy na príležitosť.















