- Analytici pripisujú celkové oživenie luxusného sektora najmä zotaveniu čínskeho trhu.
- Najväčším hráčom na trhu zostáva Louis Vuitton s hodnotou takmer 130 miliárd dolárov.
- Prvú päťku uzatvára Dior s hodnotou 12 miliárd dolárov.
Čínske online tržnice Temu a Shein zaznamenali v roku 2024 významný globálny rast vďaka svojim ultralacným produktom, ktoré si získali zákazníkov hľadajúcich najnižšie ceny.
Čelia však čoraz väčším výzvam zo strany regulačných orgánov. Tie sa zameriavajú na ich pracovné praktiky, využívanie daňových medzier a bezpečnosť produktov.
Temu prekonáva očakávania, keď v prvej polovici roka 2024 dosiahol hrubý objem predaja (GMV) 20 miliárd dolárov, čím prekonal celoročný výsledok z predchádzajúceho roka vo výške 18 miliárd dolárov.
„Aplikácia Temu sa stala najsťahovanejšou aplikáciou medzi príslušníkmi Generácie Z vo veku 18 až 24 rokov, pričom výrazne predbehla aj také giganty ako TikTok či Threads,” uvádza Business Insider.
Shein, druhý významný hráč na trhu, zaznamenal v prvom polroku 2024 spomalenie rastu tržieb na 23 % v medziročnom porovnaní, čo predstavuje výrazný pokles oproti 40-percentnému rastu v predchádzajúcom roku.
Zisky spoločnosti klesli o viac ako 70 % v dôsledku rastúcich marketingových výdavkov a dodatočných nákladov na leteckú prepravu.
Regulačné orgány po celom svete však začínajú sprísňovať dohľad nad týmito platformami. Americká vláda pripravuje zásadnú reformu daňovej výnimky de minimis, ktorá doteraz umožňovala firmám vyhnúť sa dovozným clám pri zásielkach v hodnote nižšej ako 800 dolárov.
Zrušenie tejto medzery by mohlo prinútiť Shein a Temu zvýšiť ceny až o 20 %.
Podobné obmedzenia už zaviedli aj ďalšie krajiny vrátane Brazílie, Južnej Afriky a Turecka. Európska únia sa taktiež pripravuje na sprísnenie pravidiel. Obe spoločnosti navyše čelia zvýšenej kontrole bezpečnosti produktov. V EÚ sa na ne vzťahujú najprísnejšie pravidlá pre online tržnice, ktoré zahŕňajú dôkladné preverovanie opatrení proti predaju falzifikátov a nebezpečných výrobkov.
Budúcnosť čínskych e-commerce platforiem sa tak javí komplikovanejšia než kedykoľvek predtým. „Spoločnosti budú musieť investovať značné prostriedky do efektívnejšej kontroly svojich tržníc, čo môže obmedziť ich ďalší rast,” vysvetľujú analytici.
Napriek tomu zostávajú Temu a Shein významnými hráčmi v oblasti rýchlej módy, najmä medzi mladšími zákazníkmi, ktorí vyhľadávajú trendy produkty za nízke ceny.
Otázkou zostáva, ako sa týmto platformám podarí vybalansovať požiadavky regulátorov s ich súčasným obchodným modelom založeným na extrémne nízkych cenách a rýchlom obrate tovaru.