- Spoločnosť Resonance realizovala doteraz najväčší prieskum o svetových mestách, ktorý zahŕňal viac ako 22 000 respondentov z 30 krajín.
- Nová metodológia hodnotenia miest sa opiera o tri hlavné piliere: obývateľnosť, príťažlivosť a prosperitu.
- Prieskum odhalil, že napriek správam o úpadku veľkých miest po pandémii sa mnohé metropoly úspešne zotavujú a zostávajú centrami kultúry, bohatstva a energie.
Tokio
Napriek prírodným katastrofám si Tokio dlhodobo udržiava pozíciu jedného z najobývateľnejších veľkomiest sveta. „Mesto je ekonomickým motorom krajiny a tvorí 20 % japonského HDP,” potvrdzujú analytici. V počte sídiel spoločností z rebríčka Global Fortune 500 je na druhom mieste globálne.
Mesto prechádza transformáciou zameranou na udržateľnosť a kvalitu života. Inšpirované newyorským projektom High Line plánuje premeniť kilometrový úsek tokijskej diaľnice na pešiu zónu so zeleňou, obchodmi a oddychovými priestormi. „Projekt, ktorý bude čiastočne otvorený do roku 2030, ponúkne nový pohľad na mesto z výšky,” uvádza mestská správa.
Hotelový a turistický sektor sa pripravuje na výrazný nárast návštevnosti. Japonsko si stanovilo ambiciózny cieľ prilákať do roku 2030 až 60 miliónov turistov a generovať príjmy z turizmu vo výške 136 miliárd dolárov. Mesto investuje do infraštruktúry vrátane rozšírenia letiska Haneda a výstavby rýchlej železničnej linky do centra.
Tokio potvrdzuje svoju pozíciu svetovej nákupnej destinácie. Štvrť Ginza zostáva centrom luxusu, pričom centrum Ginza Six spája módu, gastronómiu a súčasné umenie. Nový komplex Miyashita Park v Shibuyi ponúka okrem obchodov aj športoviská a panoramatický hotel.
Vznikajúce projekty ako Toranomon Hills a Azabudai Hills vytvárajú „vertikálne mestá”, ktoré kombinujú biznis, maloobchod, voľnočasové aktivity a bývanie. Nové centrum teamLab Borderless v komplexe Azabudai Hills predstavuje prelomové spojenie verejného priestoru a digitálneho umenia.
Mesto sa snaží vytvoriť rovnováhu medzi pohodlím návštevníkov a udržateľným rastom, pričom súčasný nízky kurz jenu voči doláru podporuje turistický ruch. Tokio tak dokazuje, že dokáže úspešne spájať tradičné hodnoty s modernými inováciami.

Tokio myslí na svojich obyvateľov, no aj na turistov. Zdroj: shutterstock.com/mapman