Tento reťazec stavia na Slovensko. Takmer polovica sortimentu je od domácich výrobcov

  • Slovenské výrobky tvoria takmer 40 % sortimentu Lidlu a toto číslo stále rastie.
  • Lidl v roku 2024 zaplatil slovenským dodávateľom viac ako 640 miliónov eur.
  • Vďaka Lidlu sa slovenské výrobky predávajú až v 28 krajinách sveta.
Ekonomika Tento reťazec stavia na Slovensko
Tento reťazec stavia na Slovensko. Zdroj: shutterstock.com/Ljupco Smokovski, Dragana Gordic
Coinfactory PC banerBitmarkets

Lidl Slovenská republika aktívne rozvíja spoluprácu s domácimi výrobcami a neustále zvyšuje podiel slovenských produktov vo svojich regáloch.

Slovenské výrobky momentálne predstavujú takmer 40 % stáleho sortimentu a toto číslo neustále rastie. Za týmto úspechom stojí partnerstvo s približne 300 slovenskými producentmi, ktorí v roku 2024 zásobovali predajne Lidlu po celom Slovensku. Vyplýva to z príspevku na LinkedIn s názvom Lidlnoviny.

Slovenské potraviny v zahraničí

Lidl pomáha slovenským výrobkom preraziť aj v zahraničí. Z celkového počtu domácich dodávateľov až 84 vyváža svoje produkty za hranice Slovenska. V minulom roku dosiahol ich export hodnotu 101 miliónov eur, čo predstavuje viac ako 2 % z celkového ročného slovenského vývozu agropotravinárskych produktov.

„Naša spolupráca umožnila slovenským výrobkom dostať sa v minulom roku až na 28 zahraničných trhov,” hovorí Martin Nagy, obchodný riaditeľ Lidlu, ktorý v spoločnosti pracuje od roku 2004. Ako príklad úspešného exportu uvádza:

Slovenské tofu si môžu zákazníci kúpiť vo viac ako 20 európskych krajinách a slovenskú slivovicu nájdete dokonca aj vo Veľkej Británii.

Lidl zaplatil v roku 2024 slovenským dodávateľom viac ako 640 miliónov eur. Z tejto sumy tvorilo 540 miliónov eur platby za produkty predávané na Slovensku. Zvyšok smeroval za tovar vyvážaný do zahraničia.

Tri hlavné kritériá pre výber dodávateľov: kvalita, cena a objem

Lidl si vyberá dodávateľov podľa troch základných kritérií. Ide o kvalitu, cenu a objem. Nagy vysvetľuje, že pre spoločnosť je prioritou vysoká kvalita. Až po nej nasleduje konkurencieschopná cena a schopnosť stabilne dodávať dohodnuté množstvá tovaru. Podľa jeho slov reťazec kladie obrovský dôraz tiež na zodpovednosť a férovosť.

Keď sa ho pýtajú, či platia rovnaké podmienky pre slovenských aj zahraničných dodávateľov, Nagy odpovedá:

Áno, od všetkých dodávateľov vyžadujeme splnenie rovnakých kritérií. Ak však dostaneme porovnateľné ponuky, uprednostníme slovenského výrobcu pred zahraničným.

Medzi slovenskými dodávateľmi Lidlu dominujú pestovatelia ovocia a zeleniny, výrobcovia sladkostí, nápojov a pečiva. Zákazníci najviac vyhľadávajú privátne značky ako Pikok, Pilos či Mäsiarova čerstvá porcia, pod ktorými sa skrýva množstvo produktov od slovenských výrobcov.

Slovenské výrobky z Lidlu dobývajú Európu

Slovenské výrobky z Lidlu dobývajú Európu. Zdroj: shutterstock.com/Ytje Veenstra

Ako Lidl pomáha slovenským výrobcom

Lidl otvára slovenským dodávateľom dvere nielen na domáci trh, ale aj do zahraničia.

„Už roky umožňujeme našim slovenským partnerom predávať ich výrobky aj v Lidl predajniach v iných krajinách,” vysvetľuje Nagy. Ako príklady úspešného exportu menuje slovenský camembert v Česku, chladené salámy v Maďarsku, nátierky v Rumunsku, kuchynské utierky v Poľsku, syr Rival v Bulharsku a slovenské tofu vo viac ako 20 európskych krajinách.

Istota a rozvoj pre dodávateľov

Spolupráca s Lidlom prináša výrobcom istotu a príležitosti na rozvoj. „Snažíme sa byť stabilným a zodpovedným partnerom, vďaka ktorému môžu rásť aj domáci potravinári. Budujeme dlhodobé vzťahy, ktoré vytvárajú stabilitu a dôveru,” zdôrazňuje obchodný riaditeľ.

Dodáva, že vďaka férovej spolupráci môžu dodávatelia reťazca nielen zavádzať inovácie, ale aj zvyšovať kvalitu výroby a využívať najmodernejšie technológie. Ide o partnerstvo, z ktorého majú najväčší prospech zákazníci reťazca.

Lidl udržiava s dodávateľmi pravidelnú komunikáciu a ponúka im rôzne formy podpory. „Pravidelne organizujeme stretnutia s našimi dodávateľmi, pripravujeme pre nich workshopy a školenia, kde si vymieňame novinky a osvedčené postupy aj zo zahraničia,” uvádza spoločnosť. Túto spoluprácu potvrdzuje aj spoločnosť Istermeat, a.s., slovenský výrobca mäsových produktov.

Silný tím ako základ úspechu

V oddelení nákupu Lidlu pracuje viac ako 150 ľudí. „Naši kolegovia pracujú v samostatných tímoch a oddeleniach, kde zodpovedajú za tvorbu a realizáciu stratégie a cieľov. Spolupráca prebieha na vysokej profesionálnej úrovni,” opisuje Nagy fungovanie svojho tímu.

Lidl stále hľadá nových dodávateľov. Záujemcovia o spoluprácu môžu vyplniť formulár na webovej stránke spoločnosti.

Martin Nagy na záver prezrádza, čo ho na práci v nákupe najviac baví: „Najviac ma teší možnosť prichádzať s novými nápadmi a následne ich aj realizovať. Naša práca je veľmi pestrá a zahŕňa celý proces od prvotnej myšlienky až po finálnu realizáciu. Táto práca mi umožňuje meniť sny na skutočnosť.

Kvakomat PC bannertxb
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.