- Temu, superlacné trhovisko, kraľuje online predaju.
- Platforma však vykráda fotky značkových produktov a predáva ich lacné atrapy.
- Slováci sú znechutení nekalými praktikami čínskeho giganta.
Temu má kritické dopady na maloobchodný biznis
„Minulý rok po príchode Temu na náš trh klesli predaje o viac ako 50 percent,” priznáva Ďurišová.
Problém však nie je len v stratených tržbách. Čínske platformy poškodzujú dobré meno značiek a deformujú vnímanie zákazníkov. Tí často nadobúdajú mylný dojem, že slovenské značky nakupujú tovar z Temu a predávajú ho s vysokou prirážkou.
Temnou stránkou ultra nízkych cien sú aj mzdové podmienky. Kým slovenskí výrobcovia platia svojim zamestnancom za odvedenú prácu férové mzdy, výrobcovia čínskych falzifikátov dostávajú často len almužnu.
Boj s veternými mlynmi
Napriek tomu, že obe podnikateľky kontaktovali Temu so sťažnosťami, výsledky sú len dočasné.
„Je to nezastaviteľný kolotoč,” hovorí Ďurišová. „Asi mesiac bol pokoj, no po čase sa to začalo diať znovu.”
Slovenskí podnikatelia sa dokážu proti nekalým praktikám čínskeho trhoviska len ťažko brániť. Prvou prekážkou je to, že ide o skutočného svetového giganta, a druhou, že spor má nadnárodné rozmery. V prípade riešenia konfliktu súdnou cestou by ich boj stál enormné sumy a množstvo času.
- Kontaktovať platformu so žiadosťou o odstránenie ukradnutej fotografie.
- Zaslať predžalobnú výzvu.
- V krajnom prípade podať žalobu.
- Možné je aj trestné oznámenie.
„Je smutné, že malé značky, ktoré často bojujú o prežitie na vysoko saturovanom trhu, musia bojovať ešte aj s takýmito nekalými praktikami,” uzatvára Vrabcová.
Táto kauza poukazuje na širší problém priemyslu rýchlej módy (fast fashion) a ochrany práv malých výrobcov v digitálnom prostredí. Zatiaľ čo Temu na svojej stránke deklaruje hodnoty ako poctivosť, etika a dôveryhodnosť, realita ukazuje opak.