- Získanie nového oprávnenia nebude pre vodičov predstavovať výrazné komplikácie.
- Kurz je zakončený písomným testom trvajúcim 30 až 45 minút.
- Zostáva otázne, či teoretická príprava bez praktického výcviku postačí na adekvátnu prípravu vodičov.
Zaujímavosťou je, že zatiaľ čo mnohé krajiny už majú zavedené obmedzenia pre mladých alebo neskúsených vodičov pri riadení výkonných áut, zavedenie špeciálneho preukazu pre všetkých vodičov takýchto vozidiel je unikátnym krokom.
„Bezpečnosť na cestách je našou prioritou,” zdôrazňujú austrálske úrady. „Každé opatrenie, ktoré môže prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd, má zmysel.” Účinnosť nového systému bude pozorne sledovaná a vyhodnocovaná, čo môže ovplyvniť jeho prípadné zavedenie aj v iných regiónoch.
Zostáva otázne, či teoretická príprava bez praktického výcviku postačí na adekvátnu prípravu vodičov. Výsledky tohto prelomového opatrenia ukáže až čas a štatistiky nehodovosti v nasledujúcich mesiacoch a rokoch.
Na Slovensku sa „len” sprísnili testy
Zavedenie elektronického testovania v autoškolách ukázalo po viac ako roku svoje úskalia. Kým pri papierových testoch neuspelo približne 12 percent uchádzačov o vodičský preukaz, v súčasnosti je to takmer dvojnásobok. „Aktuálne evidujeme neúspešnosť na úrovni 23 percent,” potvrdzuje hovorca Prezídia Policajného zboru Roman Hájek pre portál Správy STVR.
Zmena systému priniesla nielen nový spôsob preverovania vedomostí, ale aj rozsiahlejší okruh otázok. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského je to krok správnym smerom: „V minulosti sa často stávalo, že študenti sa jednoducho naučili správne odpovede naspamäť. Teraz sú testy viac zamerané na logické uvažovanie, čo by malo pripraviť lepších vodičov pre prax.”
Problematické sú však formulácie niektorých otázok. „Stretávam sa s prípadmi, keď aj ja ako odborník musím dlhšie premýšľať nad tým, na čo sa vlastne otázka pýta,” priznáva bratislavský inštruktor Peter Čavojský, ktorý má s výučbou v autoškole vyše 27-ročné skúsenosti.