- Slováci nakupujú veľmi radi.
- Obľúbili si istý typ obsluhy.
- Preferuje ho hlavne Generácia Z.
Takmer 40 % Slovákov aspoň raz týždenne využíva samoobslužné automaty na nákup alebo platbu. Denne takto nakupuje 19 % Slovákov, pričom 13 % využíva tieto automaty niekoľkokrát denne.
Tieto údaje vyplývajú z prieskumu, ktorý v apríli 2024 zrealizovala spoločnosť Ipsos pre Global Payments a Visa na vzorke 1 050 respondentov zo všetkých krajov Slovenska a vekových kategórií. O výsledkoch prieskumu informuje TASR.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Slováci milujú nakupovanie bez zdržania
„Samoobslužné nakupovanie je trend budúcnosti. Ľuďom umožňuje nakupovať takmer kedykoľvek, čo potrebujú. Podnikateľom zase prináša výrazné úspory nákladov, a preto je tento spôsob predaja výhodný pre obe strany,” uviedol Martin Grega, country manažér Global Payments.
Respondenti oceňujú na samoobslužných automatoch najmä rýchlosť obsluhy (67 %) a možnosť kontroly nad načítaním tovaru a samotným nákupom (35 %). Tento spôsob nakupovania je obľúbený aj pre svoju dostupnosť 24 hodín denne (32 %).
Podľa prieskumu 28 % respondentov nakupuje samoobslužne, pretože sa tak môžu vyhnúť kontaktu s inými ľuďmi. Až 39 % opýtaných preferuje tento spôsob nákupu, ak majú na výber, radšej ako ísť k predavačovi.
Samoobslužné nakupovanie je najpopulárnejšie medzi ľuďmi vo veku od 18 do 26 rokov, kde ho preferuje až 58 % nakupujúcich. Ak majú Slováci možnosť, najčastejšie platia v samoobslužných automatoch kartou (81 %), zatiaľ čo 19 % zostáva verných platbe v hotovosti.
Najčastejšie nakupovanými artiklami v samoobslužných predajniach alebo automatoch sú potraviny (68 %) a nápoje (32 %). Ďalej je to parkovné (35 %), lístky (23 %), palivo alebo elektrina do auta (25 %) a cigarety (12 %).
Medzi odpoveďami na otázku, čo by ľudia chceli nakupovať v samoobslužných predajniach, sa objavili aj kozmetika a hygienické potreby (41 %), farmárske produkty (29 %) a lieky (31 %). Zaujímavé sú aj požiadavky na pizzu a teplé jedlá (28 %) a kvety (19 %).
Až 40 % respondentov uviedlo, že chcú mať nepretržitú asistenciu, na ktorú by sa mohli obrátiť v prípade problémov pri nákupe. Pre 35 % opýtaných hrá kľúčovú rolu ekológia a preferujú výhradne elektronické účtenky. Takmer 9 % ľudí by už chcelo platiť rovno tvárou alebo odtlačkom prsta, pretože im už nestačí ani platba kartou.