Takéto semafory ste ešte nevideli. Prichádza revolučná zmena dopravy?

  • Na cestách nesutále pribúdajú technologické vymoženosti.
  • Jednou z tých najnovších sú aj „inteligentné“ semafory.
  • Ako zmenia chod dopravy?
Off topic Testujú nové semafory
Testujú nové semafory. Zdroj: shutterstock.com/Ako Photography/Mix and Match Studio
Okazio PCWallstreetpepe ICO mobil baner

Predstavte si svet, kde semafory na križovatkách fungujú úplne inak, než sme zvyknutí. Vedci z univerzity v Severnej Karolíne navrhli zavedenie novej farby semaforu, ktorá by sa špeciálne zameriavala na potreby autonómnych vozidiel.

Táto nová farba, označovaná ako biela, by mohla revolučne zmeniť spôsob, akým prebieha riadenie dopravy na križovatkách, informuje portál Topspeed.

Nové semafory na križovatkách

Súčasné semafory používajú tri základné farby: červenú, žltú a zelenú. Každá z nich má presne definované pravidlá, ktoré vodiči a chodci musia dodržiavať.

V prípade bieleho svetla na semafore by však pravidlá neboli tak jednoznačne dané vodičmi, ale predovšetkým autonómnymi vozidlami. Tieto vozidlá by medzi sebou a so semaforom komunikovali bezdrôtovo, čo by im umožnilo koordinovať svoje pohyby na križovatke.

Ako by to vyzeralo v praxi?

V praxi by to znamenalo, že keď sa na križovatku priblíži dostatočný počet autonómnych vozidiel, aktivuje sa biela fáza.

Vozidlá v tejto fáze koordinujú svoje pohyby tak, aby sa vyhli kolízii, a zároveň zabezpečili čo najplynulejší priechod križovatkou. To by mohlo výrazne skrátiť čakacie doby nielen pre vozidlá, ale aj pre chodcov, a zlepšiť celkovú plynulosť dopravy.

Podľa výskumníkov by sa však tento systém nemal obmedziť len na autonómne vozidlá. Na semaforoch by bolo potrebné umiestniť biely vizuálny signál, ktorý by vodičom klasických vozidiel naznačil, že by mali nasledovať pohyby autonómneho vozidla pred nimi.

To znamená, že ak auto pred vami brzdí, aj vy by ste mali brzdiť, a naopak, ak sa pohybuje, môžete pokračovať v jazde.

V prípade, že by na križovatke nebolo dostatok autonómnych vozidiel, systém by sa automaticky vrátil do klasického režimu s červenou, žltou a zelenou farbou. Tento hybridný prístup by mohol byť kľúčový pri postupnom prechode od tradičnej k autonómnej doprave.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Zatiaľ ide len o testovací koncept, ktorý bol vyskúšaný v simuláciách, ale výskumníci majú v pláne ďalšie testovanie v reálnom prostredí.

Hoci Slovensko zatiaľ nemá dostatočný počet autonómnych vozidiel na to, aby mohlo úplne využívať potenciál tohto systému, ide o vzrušujúci pohľad do budúcnosti dopravy. Tento koncept by mohol nielen zlepšiť plynulosť dopravy, ale aj znížiť spotrebu paliva a celkovú emisnú záťaž našich ciest.

A to nie je všetko

Späť
Strana 1/2Ďalej
txbtxb
Autor:
Vanessa Massayova
Vanessa Massayova

Pochádza z Bratislavy, kde vyštudovala ruské a východoeurópske štúdiá na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Žurnalistika bola najskôr iba jej hobby, neskôr sa však stala redaktorkou v Startitup. Teraz sa v Kryptomagazíne venuje aktualitám a zaujímavým témam.