- Analytik XTB Tomáš Vranka vypracoval na túto tému nový report, kde rozoberá súčasný stav streamovacieho sektora.
- Zistite, či sa takáto investícia oplatí.
Snáď žiadny iný fenomén nezmenil v posledných rokoch svet zábavy a sledovania obsahu toľko ako streamovanie. Predtým sme boli zvyknutí vidieť film v kine, potom si požičať alebo kúpiť napríklad kazety či DVD alebo čakať, až bude film v televízii. Streamovanie však tento model úplne opustilo a zrazu je množstvo obsahu dostupné online na pár kliknutí za pár dolárov mesačne. Z toho, samozrejme, ťaží najmä spotrebiteľ, ktorý nemusí sledovať reklamy a môže si pustiť takmer čokoľvek v čase, ktorý mu vyhovuje. Ako si však tento sektor vedie z investičného hľadiska? Stoja streamovací giganti za pozornosť investorov?
Analytik XTB Tomáš Vranka vypracoval na túto tému nový report, kde rozoberá súčasný stav streamovacieho sektora.
To, čo je dobré pre zákazníka, zďaleka nemusí byť dobré pre spoločnosť, ktorá platformu prevádzkuje. V minulosti mnoho mediálnych spoločností prevádzkovalo aj káblovú televíziu, za ktorú museli ľudia v USA platiť vysoké desiatky dolárov mesačne. Ľudia boli tiež viazaní, napríklad na dva roky, a na konci viazanosti im operátor ponúkal nejakú zľavu, takže zákazník často u operátora zostal alebo nemal inú možnosť.
Okrem toho televízia tiež produkovala veľa lacného obsahu a mala veľké príjmy z reklamy. Potom ale prišlo streamovanie, ktoré postupne vytláča klasickú televíziu snáď všade na svete. Ekonomika tohto biznisu je ale úplne iná. Platformy stoja pár dolárov mesačne, niektoré verzie ani neobsahujú reklamy, neexistujú žiadne zákaznícke záväzky a platformy musia minúť desiatky miliárd dolárov za produkciu alebo marketing, aby prilákali divákov.
Aktuálne dáta ukazujú, že zákazníci sú veľmi nestáli a často menia platformy
Aj keď sa údaje líšia podľa obdobia alebo regiónu, všeobecne platí, že streamovacie platformy priebežne získavajú a strácajú predplatiteľov. Nasledujúci obrázok ukazuje mesačnú mieru odchodu zákazníkov jednotlivých streamovacích platforiem. Vidíte, že najlepšou platformou je v tomto ohľade Netflix, ktorý má stále mesačnú mieru odchodu 3,4 %, teda asi 40 % ročne. Inými slovami, pri Netflixe 4 z 10 ľudí každý rok zrušia svoje predplatné. Ak sa pozrieme na ostatné platformy, údaje sú ešte horšie. Pri Disney+ sa ročné číslo pohybuje okolo 60 % a pri HBO Max je to dokonca 84 %. To dáva streamovacím platformám vysokú mieru neistoty ohľadom budúcich peňažných tokov.
V tomto odvetví je teda aktuálne mnoho problémov, ale streamovacie platformy prichádzajú na to, ako sa z nich dostať. V skutočnosti žiadna z nich, okrem Netflixu, na streamovaní nezarába a skúša najrôznejšie nové metódy, ktoré im majú pomôcť. Je jasné, že streaming tu s nami už zostane, avšak ktorá spoločnosť bude víťazom tohto sektora, sa bude ešte len rozhodovať.
Ak sa chcete o tomto segmente dozvedieť viac, analytický report Tomáša Vranku nazvaný „Kto vyhrá streaming wars?” je na stiahnutie zadarmo tu:
V materiáli sa dozviete:
- na čom stojí úspech streamovacích platforiem,
- aké rozdiely existujú medzi klasickou TV a streamingom,
- akým obsahom sa teraz vyznačujú streamovacie platformy,
- konkrétne dáta jednotlivých spoločností – komu a v čom sa darí, kto sa naopak trápi,
- aký názor má na toto odvetvie Jaroslav Brychta a ďalší analytici XTB.
Investovanie je rizikové. Investujte zodpovedne.