- Štát sprísňuje kontrolu zamestnancov.
- Zavádza nové kamery a monitorovacie technológie.
- Cieľom je zvýšiť dohľad a bezpečnosť.
Štát po dvoch vážnych železničných nehodách predstavuje najambicióznejší bezpečnostný balík za posledné roky. Ministerstvo dopravy pripravilo akčný plán, ktorý zásadne zmení spôsob kontroly rušňovodičov.
Najdiskutovanejším opatrením sú kamery v kabínach aj na tele rušňovodičov, podobné tým, ktoré používajú policajné hliadky. O téme informovala STVR.
Cieľom je predísť situáciám, aké Slovensko zažilo pri Jablonove nad Turňou a Pezinku. Zavedenie kamier však nebude okamžité – štát musí upraviť legislatívu. Štátny tajomník Igor Choma to potvrdil slovami:
Pochopiteľne bude potrebné urobiť ešte nejakú legislatívnu prípravu a doladiť aj zákon tak, aby sme nikoho nejakým spôsobom neobmedzovali.”
Štát pritvrdzuje: Osem opatrení, ktoré majú zastaviť tragédie
Okrem kamier prichádza štát s ďalšími technologickými zmenami. Ide o osem opatrení, ktoré majú znížiť riziko ľudskej chyby, zrýchliť komunikáciu a zlepšiť vyšetrovanie nehôd.
Najzásadnejšie sú:
-
rýchle rozšírenie európskeho bezpečnostného systému ETCS, ktorý znižuje riziko chybného rozhodnutia rušňovodiča,
-
urýchlené zavedenie moderného rádiokomunikačného systému GSM-R,
-
nový antikolízny informačný systém, ktorý na tablete zobrazí polohu a rýchlosť okolitých vlakov,
-
vytvorenie moderných simulačných centier a trenažérov,
-
zavedenie karty rušňovodiča pre jednotnú evidenciu.
Súkromní dopravcovia s postupom štátu súhlasia, no upozorňujú, že modernizácia bude drahá. Expert AROS Patrik Benka vysvetľuje pre STVR, že dopravcovia nezvládnu financovať všetko sami:
Je nemysliteľné, aby vybavenie rušňov mobilnými jednotkami ETCS znášali dopravcovia v plnej výške.”
Podľa neho môže pomôcť aj nový antikolízny systém:
Toto je tiež opatrenie, ktoré by sa asi dalo nainštalovať do toho rušňa a určite by pomohlo.”
Nechajte peniaze pracovať za vás.
Investujte a premeňte svoje obavy na príležitosť.
Politické napätie: Reakcia neskoro či rýchlo?
Opatrenia prichádzajú približne mesiac po dvoch tragických zrážkach vlakov, čo vyvolalo politické spory. Opozícia tvrdí, že vláda konala až pod tlakom. Poslanec Ján Hargaš hovorí: „Prišli neskoro, samozrejme, prišli neskoro…”
Premiér Robert Fico to odmieta a chváli rýchlosť reakcie:
Ja si veľmi vážim, že v takom krátkom čase po nešťastiach bola vláda schopná predložiť súhrn konkrétnych opatrení.”
O tom, či kamery a ďalšie technológie skutočne vstúpia do praxe, teraz rozhodne parlament. Jedno je však isté: železnice čaká najväčšia zmena za celé desaťročia.















