Inflácia, vysoké úrokové sadzby aj energetická kríza. Všetky tieto nepriaznivé faktory sa premietajú do rôznych oblastí ekonomiky. Výnimkou nie je ani zamestnanosť. Napriek tomu, že Slovensko má ešte stále relatívne silný trh práce, posledné dáta ukazujú, že prepúšťanie zasiahlo až 70 % odvetví ekonomiky. Už dlhodobo najviac trpí východná časť krajiny, no zmeny na trhu ohrozujú zamestnancov naprieč celým Slovenskom.
V máji sa prepúšťalo skoro všade
Podľa posledných údajov, ktoré zverejnil Štatistický úrad Slovenskej republiky „zamestnanosť klesla naprieč ekonomikou, jej rast si udržali len dve malé odvetvia a vďaka sezóne stavebníctvo”.
Aj keď v máji poklesla zamestnanosť len o 0,3 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom, jej štatistiky sú desivé.
Prepúšťanie zasiahlo až 7 z 10 ekonomických odvetví. Najviac utrpela oblasť trhových služieb, kde bol zaznamenaný pokles zamestnancov o 3,4 % oproti rovnakému obdobiu v minulom roku. Počet zamestnaných osôb v sfére veľkoobchodu medziročne poklesol o 2,9 %. Kameňom úrazu je pre Slovákov oblasť priemyslu. V nej sa prepúšťa nepretržite už 14 mesiacov s jednou výnimkou, ktorou bol mesiac marec.
Zaujímavé je, že o prácu prišli aj ľudia zamestnaní v oblastiach, ktoré by mali práve v tom čase čerpať benefity zo sezónnosti. Ide o sektor ubytovania, v ktorom sa zamestnanosť znížila o 0,9 % a oblasť reštaurácií a pohostinstiev, v ktorej bol pokles pracovníkov v máji na úrovni 1,3 %.
Slovensko má extrémne rozdiely v nezamestnanosti
Podľa Úradu práce sociálnych vecí a rodiny (UPSVR) bolo v máji 2023 evidovaných 171 724 nezamestnaných ľudí. Zatiaľ čo v metropolitnom Bratislavskom kraji ich bolo len vyše 11-tisíc, v Prešovskom kraji ich UPSVR eviduje štvornásobne viac. Košický kraj dosahuje taktiež trojnásobne vyššiu nezamestnanosť v porovnaní s Bratislavským krajom.
Kraj | Počet evidovaných nezamestnaných v máji 2023 | Počet ekonomicky aktívnych ľudí | Miera evidovanej nezamestnanosti v percentách |
Bratislavský kraj | 11 868 | 396 286 | 2,82 |
Trnavský kraj | 10 939 | 296 744 | 3,28 |
Trenčiansky kraj | 11 292 | 293 794 | 3,32 |
Nitriansky kraj | 14 894 | 348 496 | 3,58 |
Žilinský kraj | 16 757 | 361 176 | 4,03 |
Banskobystrický kraj | 29 399 | 318 035 | 7,16 |
Prešovský kraj | 42 101 | 396 196 | 8,61 |
Košický kraj | 34 474 | 381 404 | 7,27 |
Slovensko | 171 724 | 2 792 131 | 5,10 |
Zdroj: Úrad práce sociálnych vecí a rodiny
Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.
Problém s nezamestnanosťou na Slovensku vo veľkej miere tkvie v mobilite za prácou. Ľudia z východnej časti Slovenska nemajú prístup k pracovným príležitostiam na západe krajiny. Túto bariéru sa v súčasnosti snaží odbúrať štát viacerými príspevkami na mobilitu za prácou, o ktorých sme vás informovali v našom nedávnom článku.
Druhým podstatným problémom ľudí bez práce je ich nedostatočná kvalifikácia. Vedecko technický pokrok a automatizácia výrobných procesov zmenili požiadavky na pracovníkov v priemysle. Slovensko si jednoducho osvojilo pozíciu obyčajnej ”montážnej dielne”, no pokrok v oblasti technológií v súčasnosti nevyhnutne vyžaduje viac vysokokvalifikovaných pracovníkov.
Slovensko ohrozujú čínske elektromobily
Zamestnanosť na Slovensku ohrozuje najmä rozmach v oblasti elektrických vozidiel. Nejde len o prísne európske pravidlá, ktoré sa týkajú spaľovacích motorov, ani o celkový vzostup elektromobility vo svete. Problémom pre slovenskú ekonomiku je, že rastúci trh s elektrickými automobilmi začala masívne zaplavovať Čína.
”Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a dnes vedie celosvetový predaj,” upozorňuje v štúdii Allianz Aurélien Duthoit. Rovnako to vidí aj riaditeľka Peugeotu Linda Jackson, ”najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s dosť konkurenčnými cenami a s veľmi dobrými autami,” ako uvádza Reuters.
Slovensko je lídrom vo výrobe automobilov. Celá naša ekonomika je v súčasnosti založená na výrobe a exporte, čo môžeme zreteľne vidieť v zložkách hrubého domáceho produktu. V automobilovom priemysle je na Slovensku zamestnaných takmer 200 000 ľudí.
Medziročné zvýšenie pridanej hodnoty vo výrobe dopravných prostriedkov dosiahlo v prvom kvartáli tohto roku až 33,7 %. Najvyšší nárast, a teda aj najvýraznejší vplyv na hodnotu celkového vývozu mali stroje a prepravné zariadenia, kam patrí aj vývoz automobilov a lietadiel.
Nové čínske elektromobily nielen, že znížia vývoz európskych áut do Číny, no taktiež zaplavia Európu svojimi elektrickými autami. Tie sú veľmi lákavé vzhľadom na ich tretinovú cenu oproti európskym či americkým značkám.
Prečítajte si aj: Slovenská ekonomika sa potápa. Kvôli jej záchrane môžu statisíce Slovákov stratiť prácu