Slovensko prehralo boj o dovolenkárov. V iných krajinách sme minuli stovky miliónov eur

  • Slováci minuli v zahraničí o 800 miliónov eur viac než zahraniční turisti u nás.
  • Chorvátsko zostáva najobľúbenejšou destináciou, kam cestuje 15 percent slovenských dovolenkárov.
  • Českí turisti navštevujú Slovensko častejšie než samotní Slováci svoje domáce destinácie.
Ekonomika Slovensko prehralo boj o dovolenkárov
Slovensko prehralo boj o dovolenkárov. Zdroj: shutterstock.com/NadyaEugene, Ground Picture
Coinfactory PC banerCoinfactory mobil baner

Slovensko je lákavejšie pre Čechov

Zaujímavé je, že českí turisti vyhľadávajú Slovensko častejšie ako samotní Slováci. Zatiaľ čo do Chorvátska cestuje 16 – 20 % Čechov, Slovensko si ako dovolenkovú destináciu vyberá 12 – 16 % českých turistov. Nasledujú Taliansko, Grécko, Španielsko, Turecko a Egypt s podielom 8 – 12 %.

Tento paradox ukazuje, ako sa zmenili cestovateľské preferencie Slovákov. Kým my túžime po mori a exotike, Česi oceňujú blízkosť, kultúrnu príbuznosť a krásy Slovenska.

Výhoda eura pri cestovaní

Slováci majú oproti Čechom jednu výhodu – spoločnú menu s mnohými obľúbenými destináciami. Okrem Turecka a Česka sa vo väčšine top destinácií platí eurom, čo Slovákom šetrí peniaze za výmenu meny.

Analytici predpokladajú, že deficit v cestovnom ruchu bude rásť aj tento rok. „Očakávame, že v tomto roku vycestuje do zahraničia ešte viac Slovákov ako vlani. Ani nepriaznivé ekonomické správy ich pravdepodobne neodradia od zahraničných dovoleniek,” predpovedá Austera.

Odborník dodáva, že úspora na výmene peňazí znižuje Slovákom celkovú cenu zahraničnej dovolenky. Aj euro tak možno označiť za dôvod, prečo je záujem Slovákov o zahraničné destinácie vyšší.

Vplyv na domáci cestovný ruch

Rastúci záujem o zahraničné dovolenky negatívne ovplyvňuje slovenský cestovný ruch. Hoci k nám prichádzajú turisti z Česka, Poľska či Maďarska, ich výdavky nedokážu vyrovnať sumu, ktorú Slováci míňajú v zahraničí.

Tento trend sa prejavuje celoročne – v lete, v zime aj počas sviatkov. Mnohí Slováci radšej lyžujú v Alpách než v Tatrách, čo ďalej prehlbuje deficit v bilancii cestovného ruchu.

Odborníci odporúčajú slovenským turistickým destináciám zlepšiť kvalitu služieb a infraštruktúru. Len tak môžu konkurovať zahraničným lokalitám a prilákať späť domácich turistov.

Euro ako tajná zbraň slovenských dovolenkárov

Euro ako tajná zbraň slovenských dovolenkárov. Zdroj: shutterstock.com/FotoDax

Budúcnosť cestovného ruchu

Analytici očakávajú, že trend zahraničných dovoleniek bude pokračovať. Vyššia životná úroveň, lacnejšie letenky a širšia ponuka zájazdov robia zahraničné dovolenky dostupnejšími než kedykoľvek predtým.

Mení sa aj správanie slovenských turistov. Popri tradičných destináciách objavujú exotickejšie krajiny. Rastie záujem o poznávacie zájazdy, aktívnu dovolenku a autentické zážitky.

Pre slovenský cestovný ruch to predstavuje výzvu – ako prilákať domácich turistov a súčasne zvýšiť atraktivitu pre zahraničných návštevníkov. Bez investícií do infraštruktúry a zlepšenia služieb bude ťažké zmeniť súčasný trend.

Napriek tomu zostáva Slovensko atraktívne pre turistov z okolitých krajín. To dáva nádej, že deficit v bilancii cestovného ruchu sa v budúcnosti možno stabilizuje.

SpäťStrana 2/2
Ďalej
txbtxb
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.