- Slovensko má vážne problémy s cestnou infraštruktúrou.
- Každý druhý most je v zlom stave, a diaľnice sa stavajú slimačím tempom.
- Krajina bude čoskoro čeliť vážnym dopravným problémom.
Slovensko čelí dopravnému kolapsu. Najnovšia správa Najvyššieho kontrolného úradu odhalila alarmujúce fakty o stave našej cestnej infraštruktúry. Výsledky sú až šokujúce – každý druhý most je v katastrofálnom stave a výstavba diaľnic ide tempom, akým sa nikdy nedostaneme k európskym štandardom.
Slovensko stavia diaľnice extrémne pomaly
Počas kontrolovaných rokov 2021 až 2024 pribudlo 35 km diaľnic, najmä na úsekoch D1 pri Prešove a Žiline, informuje NKÚ. To je však tragicky málo. Pri súčasnom tempe necelých 15 kilometrov ročne by sme do roku 2050 postavili len 375 kilometrov nových diaľnic.
Na splnenie všetkých záväzkov je potrebné do roku 2050 každoročne odovzdať do prevádzky 26 km nových cestných úsekov. Inými slovami – potrebujeme takmer dvojnásobok súčasného tempa.
Predseda NKÚ Ľubomír Andrassy to opisuje jasne:
Úseky, ktoré boli vybudované, prinášajú skrátenie jazdných časov, vyššiu bezpečnosť a plynulosť premávky, no tieto prínosy sa vytrácajú pri nedobudovaných častiach siete.”
Mosty na slovenských cestách sú časovanou bombou
Situácia s mostami je ešte horšia. V zlom stave je dnes už približne polovica slovenských mostov. Zatiaľ čo v roku 2020 potreboval rekonštrukciu každý tretí most, v roku 2024 je to už takmer každý druhý.
V prípade ciest I. triedy je potrebné na cyklickú obnovu každoročne zrekonštruovať 18 mostov. Nedostatočná obnova však neustále zvyšuje investičný dlh a riziko uzavretia mostov.
Slovensko potrebuje dopravný zázrak
Za štyri roky sa síce opravilo viac ako 500 kilometrov ciest I. triedy, ale celkový stav sa prakticky nezlepšil. Zatiaľ čo sa niektoré úseky opravili, iné sa dostali do horšieho stavu.
NKÚ odhaduje, že by sme mali ročne obnovovať približne 222 kilometrov ciest – to je o tri štvrtiny viac než doteraz. Na to by bolo potrebných viac než 76 miliónov eur ročne, o 33 miliónov viac ako doteraz.
Problémom sú aj dramatické zdražovania počas výstavby. Ukážkovým príkladom je úsek D1 Hubová – Ivachnová, kde sa výstavba predĺžila z pôvodných 3,5 roka na vyše 12 rokov a cena vzrástla z bezmála 290 miliónov na vyše 630 miliónov eur bez DPH.
Riešenie existuje – NKÚ navrhuje vytvorenie viaczdrojového účelového dopravného fondu podobne ako v Česku. Otázka je, či bude mať Slovensko dostatok politickej vôle túto reformu uskutočniť skôr, než sa naša cestná sieť úplne rozpadne.