- Ak poslanci novelu schvália a prezident ju podpíše, služba by mohla začať fungovať od januára 2025.
- Systém prinesie aj lepšiu dostupnosť zdravotných záznamov.
- Ide o prelomový krok v elektronizácii slovenského zdravotníctva.
Slovenské zdravotníctvo stojí na prahu významnej digitálnej inovácie. Služba eLab, ktorá má potenciál dramaticky zredukovať počet návštev pacientov v laboratóriách a ušetriť značné finančné prostriedky, by sa mohla stať realitou už začiatkom budúceho roka. Všetko však závisí od poslancov Národnej rady SR, ktorí budú o tejto novele zákona čoskoro rokovať.
„Ide o prelomový krok v elektronizácii slovenského zdravotníctva,” vysvetľuje riaditeľ Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) Pavol Vršanský. Podľa jeho slov je systém už technicky takmer pripravený na spustenie, chýba len jeden modul a potrebná legislatíva. Informuje o tom portál Živé.sk.
Hlavným prínosom novej služby bude eliminácia duplicitných vyšetrení. V praxi to znamená, že ak pacient absolvuje krvné testy u jedného špecialistu, výsledky budú okamžite dostupné aj pre ostatných ošetrujúcich lekárov. Tí tak nebudú musieť pacienta posielať na rovnaké vyšetrenia opakovane.
Významnou novinkou je aj rozšírenie okruhu zdravotníckych pracovníkov, ktorí budú môcť so systémom pracovať. Elektronické žiadanky na laboratórne vyšetrenia budú môcť vystavovať nielen lekári, ale aj sestry, pôrodné asistentky, praktické sestry-asistenti a zubní asistenti. Toto opatrenie má potenciál výrazne odbremeniť lekárov od administratívnej záťaže.
Systém prinesie aj lepšiu dostupnosť zdravotných záznamov. Lekári budú mať k dispozícii komplexný prehľad o všetkých laboratórnych vyšetreniach pacienta, vrátane historických výsledkov. To umožní presnejšiu diagnostiku a efektívnejšiu liečbu.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Kedy začne nový systém fungovať
Cesta k spusteniu služby eLab nebola jednoduchá. Prvý pokus o jej zavedenie sa uskutočnil už na jar 2023, ale vzhľadom na zmeny v parlamente sa legislatívny proces nepodarilo dokončiť. Teraz sa zdá, že projekt má reálnu šancu na úspech.
„Očakávame, že nový systém prinesie nielen časové úspory pre pacientov, ale aj významné finančné úspory pre celý zdravotnícky systém,” dodáva Vršanský. Eliminácia zbytočných vyšetrení a efektívnejšie využívanie zdravotníckych zdrojov by mali priniesť pozitívne výsledky pre všetky zainteresované strany.
Ak poslanci novelu schvália a prezident ju podpíše, služba by mohla začať fungovať od januára 2025. Pre pacientov to bude znamenať koniec éry, kedy museli absolvovať rovnaké vyšetrenia u rôznych lekárov len preto, že si nemohli navzájom zdieľať výsledky.
Zmenami prechádza aj ePN
Sociálna poisťovňa rozširuje funkcie Elektronického účtu poistenca (EUP) o dve nové služby. Prvou z nich je možnosť zmeny adresy počas práceneschopnosti priamo cez internet, bez nutnosti návštevy pobočky. Druhou novinkou je nová záložka informujúca o stave konania a vyplácaní príspevku za prácu v obecnej polícii. Téme sa venuje portál aktuality.sk.
Hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr vysvetľuje, že doteraz bolo možné zmeniť adresu len písomne v príslušnej pobočke. Po novom to poistenec môže urobiť z pohodlia domova jedným kliknutím. V systéme stačí vyplniť údaje o novej adrese a určiť dátum, od ktorého sa tam bude poistenec zdržiavať.
Systém umožňuje pridať aj doplňujúce informácie, ako napríklad označenie zvončeka či číslo bytu, ktoré pomôžu pri identifikácii miesta pobytu. Všetky zmeny sa potvrdzujú tlačidlom Potvrdiť, pričom platná bude vždy posledná zadaná adresa.
Hovorca Sociálnej poisťovne zároveň odporúča konzultovať zmenu adresy s ošetrujúcim lekárom:
Pri niektorých ochoreniach môže byť cestovanie v rozpore so životosprávou chorého a potenciálne ohroziť obnovu pracovnej schopnosti.
Tieto novinky dopĺňajú už existujúce služby EUP, ktoré zahŕňajú informácie o dôchodkovom a nemocenskom poistení, poistení v nezamestnanosti, úrazových dávkach a ďalších oblastiach sociálneho zabezpečenia.