Slovenská ekonomika sa zotavuje. No vznáša sa nad ňou čierny mrak kolapsu

Ekonomika Slovenská ekonomika stojí na automobilovom priemysle
Slovenská ekonomika stojí na automobilovom priemysle. Zdroj: shutterstock.com/INTERPIXELS/Gorodenkoff
Kvakomat PC bannerBest Wallet mobil

Podľa poslednej správy Štatistického úradu Slovenskej republiky zaznamenala slovenská ekonomika v druhom kvartáli tohto roka rýchlejší rast ako v kritickom predchádzajúcom štvrťroku. Pozitívne správy však znepríjemňuje fakt, že hospodársky rast ťahá odvetvie, ktoré je v súčasnosti extrémne ohrozené. Automobilový priemysel, ktorý je hnacou silou celej slovenskej ekonomiky, sa momentálne pretvára no novú podobu.

Slovenská ekonomika v druhom štvrťroku vzrástla

Štatistický úrad pred pár dňami zverejnil rýchly odhad hrubého domáceho produktu (HDP) a zamestnanosti za druhý kvartál 2023. Na základe prvých spracovaní výsledkov slovenskej ekonomiky je zrejmé, že HDP v stálych cenách v druhom štvrťroku medziročne vzrástlo o 1,5 %. HDP dosiahlo úroveň 23,4 miliardy eur a medziročný rast v stálych cenách tak dosiahol 345 miliónov eur.

Aj keď očistíme výsledky HDP o sezónne vplyvy, hodnota bude medziročne o 1,3 % vyššia. V porovnaní s predchádzajúcim kvartálom zaznamenala slovenská ekonomika rast o 0,4 %. “Vysoká inflácia naďalej výraznejšie znižovala hodnotu HDP v stálych cenách v porovnaní s nominálnou hodnotou”, uvádza Štatistický úrad.

Hrubý domáci produkt druhý štvrťrok

Hrubý domáci produkt druhý štvrťrok. Zdroj: Štatistický úrad

Ekonomický rast Slovenska brzdí slabá spotreba domácnosti

Hrubý domáci produkt Slovenska v súčasností nepodporuje spotreba. Vysoká inflácia spôsobila, že domácnosti počas posledného roka pokrývali vysoké ceny v obchodoch zo svojich finančných rezerv. Avšak úspory sa už Slovákom minuli. V dôsledku toho domácnosti obmedzujú svoju spotrebu na minimum. Utrácajú len na nevyhnutné výdavky ako sú potraviny či účty za bývanie.

Inflácia na Slovensku júl

Inflácia na Slovensku júl. Zdroj: Štatistický úrad

Napriek tomu, že inflácia od svojho rekordného maxima už poklesla, stále si na Slovensku drží príliš vysokú úroveň v porovnaní s inými krajinami eurozóny.

Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.

Slovenská ekonomika stojí na automobilovom priemysle

Podľa správy Štatistického úradu v druhom kvartáli 2023 podporovali rast slovenskej ekonomiky najmä vyššie investície podnikov pri obstarávaní stavieb a výrazný prebytok v zahraničnom obchode, ktorého základom je vývoz automobilov.

V predchádzajúcom štvrťroku zažila slovenská ekonomika najpomalší hospodársky rast od vypuknutia pandémie. Rovnako ako v druhom kvartáli roka 2023, tak aj v tom predchádzajúcom ťahal zvýšenie HDP predovšetkým automobilový priemysel. Väčšina strojov a prepravných zariadení smerovala zo Slovenska na trhy v Európskej únií a to až 68,9 % z ich celkového počtu.

Európske automobilky existenčne ohrozuje Čína

Slovenská ekonomika stojí na exporte. Vývoz strojov a prepravných zariadení, kam sa radia aj automobily, je kľúčový pre našu ekonomickú výkonnosť. Automobilový priemysel na Slovensku zamestnáva viac ako 200 tisíc ľudí.

V súčasnosti na kľúčový prvok hospodárskeho rastu Slovenska, ktorým je automobilový priemysel, útočia dve hrozby. Prvou sú prísne regulačné rámce zo strany Európskej únie, ktoré sa týkajú spaľovacích motorov. Druhým nebezpečným faktorom sú lacné čínske elektrické autá, ktoré kompletne menia trh s automobilmi.

”Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a teraz vedie celosvetový predaj,” upozorňuje v štúdii Allianz Aurélien Duthoit.

Čína je v súčasnosti najväčším trhom na svete pre všetkých výrobcov automobilov. Ak nové čínske elektrické vozidla masívne obsadia ázijsky trh, predaj a teda aj výroba európsky, prípadne amerických automobiliek, sa výrazne zníži.

Rovnako aj to, že Číňania zaplavia európsky trh svojimi lacnými elektrickými autami, extrémne zníži produkciu v európskom automobilovom priemysle. Riaditeľka Peugeotu Linda Jackson uviedla, že ”najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s dosť konkurenčnými cenami a s veľmi dobrými autami.”

Čínska automobilka prevalcovala aj predaje Tesly

Ako informoval InvestorsTesla v druhom kvartáli 2023 predala 466 140 vozidiel, avšak ázijská automobilka BYD predala v druhom štvrťroku až 703 561 vozidiel. Elon Musk sa tak musí trápiť so silnou konkurenciou. Čínsky výrobca elektrických automobilov je pripravený expandovať. Ešte v tomto roku plánuje otvoriť nové závody v Thajsku, Vietname, Brazilii a Indonézií. Na trhu prevládajú aj očakávania, že BYD postaví alebo kúpi jeden závod aj v Európe.

Prečítajte si aj: Prepúšťanie na Slovensku pokračuje, zamestnaným ale mzdy rastú

txbtxb
Autor:
Nikola Litvinová
Nikola Litvinová

Vyštudovala odbor financie a intenzívne sa venuje investovaniu. Analytickým okom sleduje svetové aj domáce ekonomické dianie. Zaujíma sa nie len o kryptomeny, ale rovnako aj o tradičné finančné trhy. Baví ju vytvárať pútavý obsah, ktorý prináša čitateľom skutočnú hodnotu.