- Vláda rokovala o novele zákona o PZP.
- Z 87 pripomienok, ktoré boli vznesené, však nová legislatíva zohľadní len 9.
- Po prijatí zákona budú chýbať základné kontrolné mechanizmy.
Vláda pred pár dňami rokovala o novele zákona o povinnom zmluvnom poistení. Slovensko musí do legislatívy zaviesť pravidlá, ktoré udáva nová eurosmernica. Zákon mal byť schválený už v decembri 2023 a Slovákom prinesie viacero významných zmien, no zanechá po sebe aj niekoľko nevyriešených problémov. Na tému upozornil portál Finsider.
Čo prinesie novela zákona o PZP
Medzi významné zmeny, ktoré novela zákona o povinnom zmluvnom poistení (PZP) prináša, patria napríklad povinné poistky na elektrokolobežky, zvýšenie maximálnych limitov poistného krytia a rozšírenie definície motorového vozidla. Súčasný stav legislatívy má viaceré nedostatky, avšak pripravovaná novela zákona v mnohých oblastiach zlyháva.
Elektrické kolobežky sa masívne rozšírili v slovenských uliciach, zároveň aj narástol počet nehôd a škôd, ktoré spôsobili. Nový zákon umožní, aby poistenie elektrokolobežiek bolo súčasťou PZP. Doposiaľ bolo možné preplatiť škody, ktoré spôsobili z poistenia zodpovednosti za škodu. To je súčasťou poistenia domácnosti, avšak nie je povinné a teda ho nemá uzatvorené každý.
Limity minimálneho poistného plnenia stúpnu pri škode na zdraví z 5,24 milióna eur na 6,45 milióna eur. Pri škode na majetku vzrastie minimálne plnenie z 1,05 milióna eur na 1,3 milióna eur.
Definícia motorového vozidla taktiež prejde zmenami. Po novom bude motorovým vozidlom každé vozidlo s vlastným pohonom, ktorého maximálna rýchlosť je vyššia ako 25 kilometrov za hodinu, alebo vyššia ako 14 kilometrov za hodinu, ak je jeho hmotnosť viac ako 25 kilogramov. Do tejto kategórie teda budú spadať nové formy dopravných prostriedkov, ako spomínané elektrické kolobežky alebo segwaye.
Aké má pripravovaná legislatíva nedostatky
Celkovo bolo k novele zákona o PZP vznesených 87 pripomienok, avšak Ministerstvo financií zobralo do úvahy len 9 z nich, a tak mnohé otázky zostanú otvorené aj po prijatí nového zákona.
Jedným z takýchto zlyhaní je nedostatočné riešenie problému s nepoistenými vozidlami. Podľa odhadov Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) je takmer deväť percent vozidiel v prevádzke bez poistky. Napriek snahám poisťovní a SLASPO o vyriešenie tohto problému sa novela zákona tomuto aspektu nevenuje dostatočne.
V rámci pripomienkového konania poisťovne poukázali na problém v oblasti evidencie elektrokolobežiek. Tie nie sú evidované v žiadnom registri a tak kontrola ich PZP bude problematická, keďže nebude možné porovnať celkový počet kolobežiek na cestách s počtom tých, ktoré majú uzatvorené PZP. Pripravovaná novela zákona však neplánuje zaviesť ich evidenciu.
Národná banka Slovenska navrhovala, aby legislatíva upravovala aj ceny PZP vzhľadom na spôsobené škody, a aby vodiči bez nehody platili nižšie poistenie. Ani to však tvorcovia legislatívy nezobrali do úvahy a cenovú politiku ponechali na poisťovne.
Napriek súčasným nedostatkom je stále možné, že počas ďalších fáz legislatívneho procesu sa zohľadnia niektoré z predložených pripomienok a zlepšení. Dôležité je, aby zmeny v zákone o PZP priniesli efektívne riešenia pre zabezpečenie povinného poistenia a ochranu práv poškodených, čo je základom pre fungovanie dopravnej a poisťovacej legislatívy na Slovensku.
Prečítajte si aj: Slovenská metropola bude mať novú štvrť. Chátrajúca továreň dostane nový život