Slováci získali stovky tisíc eur späť. Stačilo, že vyjadrili svoju nespokojnosť

  • NBS v minulom roku vybavila 1 602 sťažností a vrátila klientom viac ako 300-tisíc eur.
  • Najčastejšie podania sa týkali podvodov a nevyplatených poistných plnení.
  • Sťažnosť na NBS možno podať elektronicky alebo poštou so všetkými potrebnými dokumentmi.
Ekonomika Slováci získali stovky tisíc eur späť
Slováci získali stovky tisíc eur späť. Zdroj: shutterstock.com/ABARONS, ViDI Studio
Coinfactory PC banerKvakomat mobil

Každý rok sa Národná banka Slovenska (NBS) zaoberá tisíckami sťažností od klientov bánk a poisťovní. Ako uvádza portál O peniazoch, v uplynulom roku došlo k vybaveniu 1 602 podaní. Ukázalo sa, že až 25 % z nich bolo opodstatnených. Klienti, ktorí sa obrátili na centrálneho regulátora, získali späť viac ako 300-tisíc eur.

Najčastejšie podania sa týkali podvodov, ktorých sa finanční podvodníci neustále pokúšali realizovať pomocou rôznych technológii. Phishingové útoky a zneužívanie umelej inteligencie, napríklad na vytváranie falošných správ a deepfake videí, sa ukázali ako dominantné problémy v bankovníctve.

O čo išlo podvodníkom?

Podvodníci sa často pokúšali získať prístupové údaje klientov na bankové účty cez falošné e-maily alebo telefonáty, pričom sa vydávali za dôveryhodné inštitúcie.

V oblasti poisťovníctva sa najviac podávali sťažnosti na nevyplatené alebo nedostatočné poistné plnenia. Klienti si často uplatňovali nároky, ktoré boli buď úplne zamietnuté, alebo poisťovne vyplatili sumy, ktoré nezodpovedali skutočným škodám alebo nákladom.

Podľa NBS je dôležitým ukazovateľom pre výkon dohľadu indikátor opodstatnených podaní, ktorý ukazuje, aké percento podaní vedie k zisteniu porušenia práv zo strany finančných inštitúcií.

Tento podiel sa v posledných rokoch pohyboval okolo 20 až 25 %. V roku 2024 sa dostal až na hornú hranicu tohto pásma. Z celkového počtu 1 602 podaní teda až 400 sťažností bolo oprávnených.

V dôsledku týchto podaní bolo finančnými inštitúciami vyplatených klientom spolu 307-tisíc eur. Tie im mali byť vrátené na základe rozhodnutí NBS alebo dohôd s inštitúciami.

Tento rok tak opäť potvrdil, že slovenskí spotrebitelia sa nebáli brániť svoje práva a využiť možnosti, ktoré im poskytuje zákon. Finančné inštitúcie by mali v budúcnosti venovať väčšiu pozornosť transparentnosti svojich služieb a postupov, aby sa podobné problémy neopakovali.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Sťažnosť v NBS

Ako podať sťažnosť v NBS?

V prípade, že ste nespokojní s konaním banky, poisťovne alebo inej finančnej inštitúcie, je dôležité správne postupovať, aby ste sa dočkali spravodlivého riešenia. Tu je niekoľko základných krokov, ktoré by ste mali podniknúť.

Podajte sťažnosť priamo u poskytovateľa služby

Prvým krokom je obrátiť sa priamo na finančnú inštitúciu, ktorá vás znepokojila. Každý poskytovateľ finančných služieb je zo zákona povinný zaoberať sa vašimi sťažnosťami a poskytnúť vám vyrozumenie o výsledku. Sťažnosť môžete podať rôznymi spôsobmi – telefonicky, e-mailom, osobne v pobočke alebo písomne. Každá inštitúcia by mala mať zverejnené informácie o tom, ako túto sťažnosť podať.

Ak ide o banku a s nápravou ste neuspeli, kontaktujte Inštitút alternatívneho riešenia sporov (SBA). V prípade poisťovne môžete využiť službu poisťovacieho ombudsmana.

Obráťte sa na Národnú banku Slovenska (NBS)

Ak finančná inštitúcia na vašu sťažnosť nereaguje alebo vám nevyhovuje jej rozhodnutie, ďalším krokom je podanie sťažnosti na Národnú banku Slovenska. NBS je jediným kontaktným miestom pre riešenie sťažností spotrebiteľov finančných služieb. Podanie sťažnosti je možné vykonať písomne alebo elektronicky.

Pri podaní sťažnosti je vhodné priložiť všetky relevantné dokumenty, ako sú kópie zmlúv, komunikácie s finančnou inštitúciou, obchodné podmienky či iné doklady.

Kvakomat PC bannereToro mobil
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.