- Slováci sa topia v mori klamstiev.
- Nový prieskum ukazuje, že až tretina populácie má sklony veriť hoaxom a konšpiráciám.
- Pravda sa v záplave dezinformácií stráca rýchlejšie než kedykoľvek predtým.
Muži a mladí Slováci sú náchylnejší na dezinformácie
Kto je najzraniteľnejší? Muži výrazne častejšie podliehajú hoaxom než ženy, ktoré v neistote skôr volia odpoveď „neviem”. Prekvapivo náchylná je aj Generácia Z – mladí ľudia, ktorí vyrastali s internetom.
Ukazuje sa, že Generácia Z je paradoxne náchylnejšia na dezinformácie než najstaršia generácia Baby Boomers,” vysvetľuje analytik Michal Mislovič.
Príčinou sú algoritmy sociálnych sietí, pasívna konzumácia obsahu cez TikTok a Instagram, kde mladí vnímajú správy skôr ako zábavu, a slepá dôvera influencerom.
Významný faktor hrá aj vzdelanie – čím vyššie vzdelanie, tým menšia náchylnosť veriť hoaxom. Častejšie podliehajú konšpiráciám aj obyvatelia najmenších obcí, zatiaľ čo vo veľkých mestách nad 100 tisíc obyvateľov je najväčší podiel kriticky zmýšľajúcich ľudí.
Voliči Republiky a Smeru vedú v dôvere hoaxom
Politické presvedčenie výrazne ovplyvňuje náchylnosť veriť hoaxom. Najhoršie čísla má hnutie Republika – len tretina ich voličov odoláva konšpiráciám, zvyšok im verí.
Podobne na tom je vládny Smer, kde 6 z 10 voličov má tendencie dôverovať dezinformáciám. Vysoká náchylnosť je aj medzi voličmi Maďarskej Aliancie a Sme rodina.
Tieto zistenia nie sú len štatistikou – sú výpoveďou o stave spoločnosti, o tom, komu a čomu ľudia veria, kde hľadajú istotu,” upozorňuje Mislovič.
Prieskum vykonal online medzi 1 009 respondentmi vo veku 18+ rokov NMS Market Research v júli 2025, reprezentuje online populáciu Slovenska.