- Daň zo sladených nápojov znížila ich predaj o 12 %.
- Ceny sladených nápojov stúpli až o 35 %.
- Rastie počet cezhraničných nákupov vďaka lacnejším nápojom v zahraničí.
Sladené nápoje sa stali jedným z najväčších terčov konsolidačných opatrení vlády. Osobitná daň na sladené nápoje patrí medzi najvyššie v Európe a spolu so zvýšením DPH z 10 % na 19 % v hoteloch a reštauráciách spôsobila citeľný otras na trhu.
Výrobcovia hlásia, že predaj klesol v priemere o 12 % a spotrebitelia začali vo veľkom prechádzať na lacnejšie alternatívy, kupovať menšie balenia alebo nakupovať v zahraničí.
„Zvýšila sa DPH na všetky nealkoholické nápoje v gastro zariadeniach z 10 % na 19 %, k tomu sa pridala daň zo sladených nápojov, ktorá zvýšila ceny až o 35 %. Nealkoholické nápoje sú už dnes v reštauráciách často drahšie ako alkohol, čo nevysiela z pohľadu podpory verejného zdravia dobrý signál spotrebiteľom,” upozornila Lucia Morvai, výkonná riaditeľka AVNM.
Podľa výrobcov hrozí, že situácia sa ešte zhorší. Pripravované konsolidačné opatrenia pre rok 2026 môžu priniesť ďalšie zvýšenie DPH na potraviny a nápoje či vyššie sadzby dane zo sladených nápojov. Takýto krok by mohol podľa Morvai prehĺbiť pokles spotreby a spôsobiť zásadný prepad trhu s nápojmi.
„Ak bude negatívny trend pokračovať, napríklad aj v dôsledku zvyšovania spotrebných daní alebo DPH, hrozia výpadky na daňových príjmoch z celého dodávateľského reťazca nápojových spoločností. Štát stratí príjmy z daní a odvodov od výroby, cez dopravu až po obchod a reštaurácie,” dodala.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.