- Krach cestovnej kancelárie dovolenkujúcich nepoteší, mnohí totiž prídu o dovolenku.
- Ak vás táto situácia postihne, mali by ste podniknúť konkrétne kroky.
Nič nedokáže pokaziť dovolenku viac, než zistenie pár dní pred odchodom, že nemáte s kým vycestovať, pretože vaša cestovná kancelária ukončila činnosť. Mnoho ľudí ani len netuší, že aj cestovné kancelárie musia mať poistenie.
Z dôvodu možných rizík sú podľa zákona povinné zabezpečiť ochranu proti úpadku a poistiť svoju činnosť proti insolventnosti. Uvádza to portál webnoviny.sk.
Iba nedávno nemecká cestovná kancelária FTI informovala o tom, že požaduje ochranu pred veriteľmi, ak by došlo k platobnej neschopnosti. Okrem toho uviedla, že budúce zájazdy, ktoré si už zákazníci kúpili, sa zrušia alebo skrátia. K tejto nepríjemnosti došlo aj napriek tomu, že táto spoločnosť je tretím najväčším touroperátorom v Európe. Spoločnosť podala žiadosť o začatie konkurzného konania na mníchovskom súde.
Služby tejto cestovnej kancelárie využívajú aj Slováci. Kancelária aktuálne robí všetko pre to, aby zájazdy, ktoré už prebiehajú, skončili podľa plánu. V prípade zájazdov, ktoré ešte nezačali, hrozí, že sa konať budú buď iba čiastočne, alebo vôbec.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Ako reagovať v tejto situácii?
Klienti cestovnej kancelárie nemôžu ovplyvniť uvedenú situáciu tým, že si zabezpečia vlastné cestovné poistenie. Cestovné poistenie totiž pokrýva repatriáciu, resp. návrat domov z dovolenky v iných prípadoch, než je krach cestovnej kancelárie.
To zahŕňa úrazy, hospitalizácie, alebo prípadné živelné či iné udalosti v mieste dovolenky. Ide o situácie, ktoré znemožňujú pokračovanie v dovolenke, podľa podmienok konkrétnej poistnej zmluvy.
V prípade, že cestovná kancelária, ktorá je poistená proti úpadku alebo insolventnosti, zlyhá, klienti uplatňujú svoje nároky u poisťovateľa tejto kancelárie, ktorý zabezpečoval príslušný zájazd. Ak už klienti vycestovali a kancelária nedokáže zabezpečiť ich návrat domov alebo technickú asistenciu, teda návrat klientov do ich miesta bydliska, príslušná poisťovňa tejto cestovnej kancelárie sa o to postará.
„Preto by si mal klient pred vycestovaním, najlepšie už pred kúpou zájazdu, zistiť, či je cestovná kancelária poistená proti úpadku a v akej poisťovni, aby sa v prípade potreby vedel na ňu obrátiť,”odporúča Slovenská asociácia poisťovní.
Ostatné nároky, ako napríklad nevyužité služby, je potrebné vyriešiť po návrate domov. Najskôr je vhodné kontaktovať cestovnú kanceláriu a potom poisťovňu, v ktorej je kancelária poistená proti insolventnosti.
V prípade, že bol zájazd zrušený pred jeho začiatkom, je dôležité nároky predložiť najprv cestovnej kancelárii. Ak táto nedokáže splniť svoje záväzky voči klientovi, je potrebné obrátiť sa na poisťovateľa cestovnej kancelárie.