- Ázijské trhoviska zaplavujú svet lacným tovarom.
- Európsky predajcovia im nedokážu konkurovať cenami.
- Problém potrebuje rýchle a razantné riešenie.
Temu pácha škody na európskom trhu. Podiel e-shopov a online trhovísk z tretích krajín na európskych trhoch sa výrazne zväčšil. K čínskym predajcom Aliexpress a Shein sa totiž pridal ďalší silný hráč Temu. Svojou agresívnou reklamou a nízkou cenou oslovuje obrovské množstvo zákazníkov. Rizikom je nielen zdravotne nevyhovujúci tovar. Škody vznikajú zákazníkom, obchodníkom, ale aj štátu, upozornil na tento týždeň na stretnutí s novinármi prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu (SOCR) ČR Tomáš Prouza. TASR o tom informuje na základe správy portálu idnes.cz.
Na trhu bujnie nekalá konkurencia obrovských rozmerov a Česko nemá efektívne nástroje, aby tieto nerovné podmienky napravilo, uviedol Prouza.
SOCR preto apeluje na politikov, aby sa začali touto témou urýchlene zaoberať. Podľa Prouzy ide o systémový problém, ktorý vyžaduje prijatie krokov na národnej, ale aj európskej úrovni.
Do Európskej únie dorazia každoročne štyri miliardy balíčkov z tretích krajín a toto číslo priebežne stúpa. Zároveň platí, že drvivá väčšina týchto zásielok nie je predmetom žiadnej colnej a inej kontroly,” doplnil Prouza.
Temu a Shein poškodzujú európsky trh
Podľa SOCR aj zástupcov českých e-shopov je veľmi ťažké konkurovať obchodníkom, ktorí volia agresívny marketing, nedodržiavajú lokálne pravidlá a predávajú nekvalitný či zdravotne nevyhovujúci tovar.
Českí obchodníci sa neboja zahraničnej konkurencie, ale všetci účastníci trhu musia hrať fér a podmienky musia byť spravodlivé pre všetkých,” vyhlásil Prouza.
Problémom sú aj finančné úniky, či už sú to colné platby alebo daň z pridanej hodnoty (DPH). V prípade predajcov z tretích krajín je nefunkčný aj výber povinných recyklačných poplatkov a poplatkov súvisiacich s rozšírenou zodpovednosťou výrobcov (EPR).
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.