Rok 2025 prináša nové pravidlá v parkovaní. Za čo vám hrozia mastné pokuty?

  • Pre motoristov existuje niekoľko možností, ako sa s novou situáciou vyrovnať.
  • Nové nariadenie zakazuje parkovanie na chodníkoch bez výnimky.
  • Aké možnosti majú vodiči?
Novinky Rok 2025 prináša nové pravidlá v parkovaní
Rok 2025 prináša nové pravidlá v parkovaní. Zdroj: Shutterstock.com/Tricky_Shark, Bilanol
Memex PC bannerOkazio mobil

Od 1. januára 2025 vstupuje do platnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá definitívne ukončí možnosť parkovania na chodníkoch. Táto zmena sa dotkne tisícok slovenských vodičov a prináša so sebou prísne sankcie za porušenie nových pravidiel. O téme informuje portál Autotrendy.sk.

Nové nariadenie zakazuje parkovanie na chodníkoch bez výnimky, dokonca aj pred vlastným domom. Jedinú výnimku predstavujú špeciálne vyznačené miesta, kde musí zostať zachovaný priestor pre chodcov minimálne 1,5 metra.

Pokuty za nesprávne parkovanie

Sankcie za porušenie nových pravidiel sú nekompromisné. Polícia môže udeliť pokutu až do výšky 50 eur priamo na mieste, v správnom konaní dokonca až 100 eur. Navyše dostala právomoc okamžite nasadiť blokovacie zariadenie alebo nariadiť odtiahnutie vozidla.

 

Mestá a obce sa na túto zmenu intenzívne pripravujú. Proces adaptácie však potrvá niekoľko rokov a vyžaduje si značné finančné investície.

Pre motoristov existuje niekoľko možností, ako sa s novou situáciou vyrovnať. Najideálnejším riešením je parkovanie na vlastnom pozemku. Stavebné úrady už zaznamenávajú zvýšený záujem o povolenia na úpravu predzáhradiek a vybudovanie parkovacích miest.

Pre obyvateľov bez vlastného pozemku sú k dispozícii alternatívne riešenia. Môžu využiť prenájom parkovacieho miesta v okolí, zapojiť sa do rezidenčného parkovacieho systému, alebo požiadať obec o vyznačenie nového parkovacieho miesta.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Parkovanie po novom a výnimky

Výnimku zo zákazu majú len záchranné zložky počas zásahu, vozidlá údržby pri výkone práce a vozidlá so špeciálnym povolením od obce. Tieto výnimky sú striktne regulované a vzťahujú sa len na nevyhnutné situácie.

Obyvatelia by mali kontaktovať svoje samosprávy, informovať sa o možnostiach rezidenčného parkovania a zvážiť dlhodobý prenájom parkovacieho miesta.

Táto legislatívna zmena predstavuje významný krok k zvýšeniu bezpečnosti chodcov a zlepšeniu kvality verejného priestoru. Aj keď prinesie krátkodobé komplikácie, z dlhodobého hľadiska by mala prispieť k lepšej organizácii dopravy v mestách a obciach.

Pokuty za parkovanie na chodníku sú prísnejšie od 2023

Od začiatku októbra 2023 platí na Slovensku zmena v pravidlách parkovania. Celoplošný zákaz zastavenia a státia na chodníkoch, s výnimkou miest označených príslušným dopravným značením, sa stretol s prekvapivo pozitívnym ohlasom verejnosti.

Podľa prieskumu agentúry NMS Slovakia až tri štvrtiny obyvateľov Slovenska podporujú toto opatrenie, ktoré má za cieľ vytvoriť väčší priestor pre chodcov. Štyridsať percent opýtaných dokonca považuje zákaz za výbornú zmenu, hoci 15 percent priznáva isté komplikácie v každodennom živote.

A čo dve kolesá?

Zákon je v tomto smere jednoznačný – zakazuje parkovanie na chodníkoch aj v prípade, že by vozidlo stálo len dvomi kolesami na obrubníku. Výnimku tvoria len miesta s riadne vyznačeným parkovacím státím. Na chodníkoch môžu naďalej parkovať bicykle, kolobežky a motocykle, musia však zachovať voľnú šírku chodníka minimálne 1,5 metra.

 

Osobitnú pozornosť si zaslúžia pravidlá týkajúce sa parkovania pred vchodmi a pri prechodoch pre chodcov. Zákon zakazuje parkovanie nielen na samotných prechodoch, ale aj vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred nimi. V praxi sa toto pravidlo aplikuje aj na vzdialenosť za prechodom.

K úspešnej implementácii novely prispel aj zodpovedný prístup samospráv, ktoré mali dostatok času na prípravu potrebných zmien. Počas prechodného obdobia sa polícia sústredila najmä na závažnejšie priestupky ohrozujúce bezpečnosť chodcov, pričom vodiči dostávali najprv upozornenia namiesto pokút. V súčasnosti už platia štandardné sankcie za porušenie týchto pravidiel.

Okazio PCtxb
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.