- Táto úprava reflektuje najmä technologický vývoj v automobilovom priemysle a rastúci dopyt po ekologickej doprave.
- Pozitívny dopad očakávajú odborníci aj v segmente malých a stredných podnikov.
- Mnohé moderné karavany a obytné vozidlá presahujú súčasný limit 3,5 tony.
Európska únia pripravuje zásadnú zmenu v oblasti vodičských oprávnení, ktorá poteší najmä vlastníkov elektrických vozidiel a milovníkov karavaningu. Európsky parlament schválil návrh na zvýšenie maximálnej povolenej hmotnosti pre vodičské preukazy skupiny B z 3,5 na 4,25 tony. Táto úprava reflektuje najmä technologický vývoj v automobilovom priemysle a rastúci dopyt po ekologickej doprave.
„Ide o prelomové rozhodnutie, ktoré významne uľahčí prechod na elektromobilitu,” hodnotí situáciu dopravný expert Európskeho parlamentu.
Ako píše portál Techbyte.sk, hlavným dôvodom tejto zmeny je práve váha elektrických vozidiel, ktoré sú kvôli batériám podstatne ťažšie než ich benzínové či naftové náprotivky. Doterajší limit 3,5 tony sa tak v mnohých prípadoch ukazoval ako limitujúci faktor pri ich širšom nasadení.
Nové pravidlá však nebudú platiť pre každého držiteľa vodičského preukazu skupiny B. Podmienkou je minimálne dvojročná prax za volantom, čím sa má zabezpečiť, že ťažšie vozidlá budú šoférovať len skúsenejší vodiči. Európska únia týmto krokom reaguje na obavy z možného nárastu dopravných nehôd pri vyšších hmotnostiach vozidiel.
Významný posun vpred predstavuje toto rozhodnutie aj pre sektor rekreácie a turizmu. Mnohé moderné karavany a obytné vozidlá totiž presahujú súčasný limit 3,5 tony, čo doteraz nútilo ich majiteľov získať vodičské oprávnenie skupiny C1. Po novom bude stačiť bežný vodičský preukaz skupiny B, samozrejme, s požadovanou dvojročnou praxou.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Kedy dôjde k implementácii návrhu?
Podobne pozitívny dopad očakávajú odborníci aj v segmente malých a stredných podnikov. Elektrické dodávkové vozidlá, ktoré sú čoraz populárnejšie medzi firmami snažiacimi sa o ekologickejšiu prevádzku, často narážali práve na hmotnostný limit. Nová legislatíva im umožní jednoduchšie zaradiť tieto vozidlá do svojho vozového parku bez dodatočných administratívnych či školiacich nákladov.
Schválený návrh však ešte musí prejsť ďalším legislatívnym procesom. Očakáva sa, že finálne znenie a implementácia pravidiel príde až po tohtoročných voľbách do Európskeho parlamentu. Následne budú musieť jednotlivé členské štáty zapracovať tieto zmeny do svojich národných legislatív.
S novými právomocami prídu aj nové povinnosti. Vodiči ťažších vozidiel budú musieť dodržiavať špecifické bezpečnostné predpisy a rýchlostné obmedzenia. Európska únia plánuje zaviesť aj dodatočné školenia zamerané na bezpečné ovládanie vozidiel s vyššou hmotnosťou, hoci detaily týchto opatrení ešte nie sú definitívne stanovené.
Prichádzajú aj ďalšie zmeny, ktoré vodiči (ne)ocenia
Európska únia sa chystá na zásadnú zmenu v spôsobe, akým sa bude posudzovať zdravotná spôsobilosť vodičov. Nový systém má dramaticky znížiť administratívnu záťaž a presunúť zodpovednosť priamo na motoristov. Návrh prichádza po tom, čo sa členské štáty nedokázali dohodnúť na jednotnom prístupe k pravidelným lekárskym kontrolám vodičov v pokročilom veku.
„Pripravovaná legislatíva stavia na princípe osobnej zodpovednosti každého vodiča,” vysvetľuje navrhovanú zmenu dopravný expert z Bruselu. Podstatou nového systému je sebahodnotenie, ktoré má nahradiť pravidelné návštevy u lekára. Vodiči budú musieť sami pravidelne vyhodnocovať svoj zdravotný stav a posúdiť, či sú schopní bezpečne viesť motorové vozidlo, informovali sme v nedávnom článku.
Súčasťou reformy je aj zavedenie povinného zdravotného dotazníka, ktorý bude musieť vyplniť každý vodič pri predlžovaní vodičského preukazu. „Ide o významné rozšírenie súčasnej praxe,” upozorňujú odborníci na dopravnú legislatívu. Kým doteraz sa podobné povinnosti týkali len profesionálnych vodičov a osôb nad 65 rokov, nové pravidlá sa budú vzťahovať na všetkých držiteľov vodičských preukazov bez rozdielu veku.
Systém bude klásť dôraz na individuálnu zodpovednosť. V prípade, že vodič spozoruje zhoršenie svojho zdravotného stavu alebo má pochybnosti o svojej spôsobilosti viesť vozidlo, bude povinný okamžite prerušiť jazdu a kontaktovať príslušné úrady.
Tento prístup má podľa expertov potenciál zvýšiť bezpečnosť na cestách, pretože vodiči budú musieť aktívnejšie pristupovať k hodnoteniu svojho zdravotného stavu.