Reklamácia liekov. Viete, kedy na to máte nárok?

  • Pri nákupe liekov v kamennej lekárni je kľúčové informovať lekárnika o svojich zdravotných obmedzeniach.
  • Lekárne musia dodržiavať prísne bezpečnostné štandardy, preto vrátené lieky nemôžu znovu predať.
  • Reklamovať môžete aj lieky, ktoré majú kratšiu exspiráciu, ako je čas liečby uvedený na obale.
Novinky Reklamácia liekov
Reklamácia liekov. Zdroj: Shutterstock.com/Zamrznuti tonovi
Anycoin pc bannerKvakomat mobil

Každý z nás sa už určite stretol so situáciou, keď potreboval vrátiť zakúpený tovar. Pri liekoch je však situácia špecifická a mnohí spotrebitelia si myslia, že ich reklamácia nie je vôbec možná. Opak je však pravdou, hoci platia prísne pravidlá. Upozorňuje na to portál Interez.sk.

„Základným pravidlom je, že liek nemožno reklamovať len preto, že vám subjektívne nevyhovuje alebo sa vám zdá, že neúčinkuje,” vysvetľuje Spoločnosť ochrany spotrebiteľov S.O.S. vo svojich mesačných novinkách. Dôvodom je predovšetkým bezpečnosť pacientov a prísne farmaceutické predpisy.

Kedy vzniká nárok na reklamáciu?

Pri nákupe liekov v kamennej lekárni je kľúčové informovať lekárnika o svojich zdravotných obmedzeniach. „Ak vám lekárnik napriek upozorneniu na vaše zdravotné obmedzenia predá nevhodný liek, máte právo na jeho reklamáciu,” upozorňujú odborníci na spotrebiteľské právo.

Najčastejšie dôvody oprávnenej reklamácie súvisia s výrobnými chybami alebo poškodením produktu. „Ak objavíte poškodený obal, narušenú textúru lieku alebo zistíte, že produkt je po dátume spotreby, máte plné právo na reklamáciu,” potvrdzujú spotrebiteľskí odborníci. Dôležité je však priniesť liek v pôvodnom balení a s kompletným obsahom.

Špecifická situácia nastáva pri nákupe liekov cez internet. Pri online nákupoch platia osobitné pravidlá. Hoci bežný tovar možno vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu, pri liekoch to také jednoduché nie je. Reklamácia je možná len v presne stanovených prípadoch.

„Ak vám z e-shopu príde liek v inom množstve, forme alebo s inou šaržou, než ste si objednali, máte právo na reklamáciu,” vysvetľujú odborníci. Rovnako môžete reklamovať aj lieky, ktoré majú kratšiu exspiráciu, ako je čas liečby uvedený na obale, alebo ak prídu bez slovenského príbalového letáku.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Pozor na bezpečnostné štandardy

Lekárne musia dodržiavať prísne bezpečnostné štandardy, preto vrátené lieky nemôžu znovu predať. To je hlavný dôvod, prečo sú pravidlá reklamácie také striktné. „Ide predovšetkým o ochranu zdravia spotrebiteľov,” zdôrazňujú odborníci.

Spotrebitelia by mali pamätať aj na to, že predajca má povinnosť informovať o dôležitých vlastnostiach a možných rizikách produktu, ak nie sú zjavné. V prípade porušenia tejto povinnosti vzniká ďalší dôvod na prípadnú reklamáciu.

„Každú reklamáciu je potrebné riešiť individuálne a čo najskôr po zistení problému,” uzatvárajú spotrebiteľskí odborníci. Odporúčajú tiež vždy si odložiť doklad o kúpe a v prípade online nákupu aj všetku komunikáciu s predajcom.

txbtxb
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.