- Časom veľkých investícií do nehnuteľností v Dubaji je koniec.
- Do popredia sa dostáva iná exotická krajina, ktorá má čo ponúknuť každému.
- O investovaní do nehnuteľností v Thajsku nám porozprával odborník Matej Telek.
Sú vašimi klientmi iba Slováci?
Aby sme našim klientom mohli poskytnúť ten najkvalitnejší servis, ku ktorému bezpochyby, a to najmä pri kúpe nehnuteľnosti v cudzine, patrí aj komunikácia v rodnom jazyku, špecializujeme sa na servis pre slovenskú a českú klientelu. Keďže sídlo našej realitnej kancelárie je na južnom Slovensku v meste Lučenec, do budúcna rátame aj s rozšírením portfólia služieb pre klientov z Maďarska.
Všetky služby, ktoré klientom poskytujeme (vrátane predstavenia projektov, konzultácií, osobnej návštevy u developera či obhliadky nehnuteľností až po podpis samotnej kúpnej zmluvy a odovzdanie nehnuteľnosti), komunikujeme klientom v slovenskom jazyku.
Takýto postup urobí celý proces kúpy oveľa príjemnejším a zrozumiteľnejším. Najmä klienti, ktorí anglický jazyk plynulo neovládajú, sa nemusia obávať rečovej bariéry či špecifických situácií, ktorým by v anglickom či thajskom jazyku nedokázali porozumieť.
Aké nehnuteľnosti vaši klienti najčastejšie vyhľadávajú?
Klientov, ktorí majú záujem o kúpu nehnuteľností v Thajsku, by som rozdelil do troch kategórií. Prvá kategória sú solventní klienti, ktorí hľadajú rekreačnú nehnuteľnosť pre seba na trávenie dovolenky – počas niekoľkých mesiacov v roku.
Títo klienti spravidla majú už podobnú rekreačnú nehnuteľnosť v niektorej z európskych letných destinácií či v Dubaji, no hľadajú niečo nové; zmenu s nádychom exotiky.
Druhou kategóriou sú investori, ktorým kúpa nehnuteľnosti v jednej z najnavštevovanejších krajín sveta dáva ekonomický zmysel. Jej vlastníctvo chcú skombinovať s vlastnou dovolenkou a vyťažiť chcú z nárastu trhovej ceny a z prenájmu – v období, počas ktorého v nehnuteľnosti netrávia čas oni.
Treťou skupinou, momentálne azda najrozšírenejšou, sú klienti, ktorí hľadajú bezpečný prístav pre svoju investíciu v čase neistej geopolitickej situácie v Európe. Najpredávanejšími typmi nehnuteľností sú štúdiá a 1BR apartmány (apartmán s jednou samostatnou spálňou a kuchyňou spojenou s obývacou izbou), solventnejší klienti majú spravidla záujem o 2BR apartmány, avšak nájdu sa aj takí, ktorí dopytujú kúpu rodinného domu či rekreačnej vily.
Ak by sme mali budget, povedzme, 150-tisíc eur, čo by sme za tieto peniaze dostali?
Pri cenotvorbe nehnuteľností platí vo všeobecnosti známa fráza „location, location,
location”. A nie je tomu inak ani v Thajsku.
Ak je Vašou preferenciou byt s výhľadom na more a chcete byť v prvej alebo druhej línii na pláži, za 150 000 eur môžete mať úplne nový, plne zariadený a vybavený 1BR apartmán s vlastnou vírivkou, veľkým balkónom či terasou s priamym výhľadom na more. To všetko v turisticky atraktívnom centre mesta a zároveň v pešej dostupnosti plážovej promenády a mora.
Ak preferujete veľkosť priestoru na úkor lokality, za rovnakú cenu dokážete kúpiť apartmán s dvomi samostatnými spálňami, obývačkou a kuchyňou (alternatíva nášho 3-izbového bytu), ktorý bude iba cca 10 minút autom od pláže. Vybavenosť objektu bude pritom veľmi podobná ako v predošlom prípade a stále pôjde o zaujímavú a dobre vybavenú lokalitu.
Aké sú trendy vo svete nehnuteľností v Thajsku a ako sa mení trh z pohľadu investorov zo Slovenska?
Aktuálnym trendom z pohľadu zahraničných investorov, tých slovenských nevynímajúc, sú investície do apartmánov.
Práve vďaka expandujúcemu turistickému ruchu a zvýšenému záujmu o zahraničné investície v turisticky atraktívnych lokalitách ceny nehnuteľností stúpajú, čím stúpajú aj možné zisky z budúceho predaja či prenájmu. Investori sa orientujú prevažne len na turisticky atraktívne miesta, ako napríklad Pattaya.
Lokalite, v ktorej pôsobíme aj my a náš lokálny partner, dominujú skôr ázijskí investori. Aktuálne však stúpa aj počet investorov z Európy a Veľkej Británie, z Ruska či Ukrajiny – dôvodom je práve geopolitická situácia a napätie v Európe.