- Automobilový priemysel čelí vážnej kríze.
- Výrobcovia spúšťajú masové prepúšťanie.
- Slovensko stojí pred novou ekonomickou hrozbou.
Automobilový priemysel na Slovensku sa otriasa v základoch
Prepúšťanie v ZKW Slovakia nie je ojedinelým prípadom v slovenskom automobilovom priemysle. Sektor, ktorý je kľúčový pre slovenskú ekonomiku, čelí viacerým výzvam vrátane prechodu na elektromobilitu, lacnej konkurencie z Číny, celkového spomalenia európskeho automobilového trhu a najnovšie aj hrozbe ciel pri vývoze do USA.
Len pred pár dňami sme vás informovali o tom, že na Slovensku ukončila svoju činnosť aj spoločnosť Calearo, ktorá bola taktiež výrobcom pre automobilový priemysel. Otrasy, ktoré zasiahli toto odvetvie, dohnali firmu až do konkurzu.
Závod v Šamoríne vyrábal 20 rokov antény pre luxusné automobily. Jeho odberateľmi boli značky ako Fiat, Maserati, Audi či Ferrari.
Americké clá ako nová hrozba pre slovenskú ekonomiku
Naša ekonomika je existenčne závislá od automobilového priemyslu. Spojené štáty plánujú uvaliť dovozné clá na Európsku úniu, čo by dramaticky zasiahlo náš kľúčový priemysel.
Andrej Lasz, generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy, varuje pred dôsledkami prípadného zavedenia 10-percentných ciel na európske automobily:
Slovenské autá na americkom trhu by zdraželi a ich predaj by mohol klesnúť o 6 až 9 percent. V tomto segmente by to znamenalo stratu exportu na úrovni 150 až 300 miliónov eur ročne.
Nová realita by spôsobila na Slovensku nárast nezamestnanosti. Podľa expertov by pokles vývozu o 4 % mohol zvýšiť nezamestnanosť o 0,2 až 0,5 percentuálneho bodu.