- Až 64 percent Slovákov nakupuje pred Vianocami v známych predajniach.
- Takmer 90 percent ľudí uprednostňuje pokojný nákup bez zhonu.
- Tempo SUPERMARKET spolupracuje s približne 1 300 lokálnymi dodávateľmi po Slovensku.
Prečo vraciate košík tam, kde to poznáte?
Prieskum ukazuje aj zaujímavú vec o zvykoch pri nákupoch. Až 64 % ľudí rieši predvianočný stres tak, že nakupuje v predajniach, ktoré dôverne pozná.
Psychologička a autorka MSc. Denisa Moravčík Debrecká to vysvetľuje jasne:
Mozog má rád známe prostredie. V známom obchode šetrí energiu, cíti sa bezpečnejšie a lepšie spracúva všetky podnety. V predvianočnom období už čelíme vyššiemu stresu, preto nám stabilné rituály a známe miesta pomáhajú udržať pocit, že máme situáciu pod kontrolou.
Keď vojdete do obchodu, ktorý dobre poznáte, nemusíte rozmýšľať, kde čo je. Viete, kde nájdete pečivo, mäso, syry či drobné darčeky. Nákup preto trvá kratšie a prebieha v pokojnejšom tempe.
Mnohí z vás si k tomu pridávajú aj naplánovaný nákupný zoznam, ktorý ešte viac znižuje chaos.
Prebieha zaujímavá súťaž s Fumbi, kde môžete vyhrať 1 200 eur rozdelených ako 100 eur každý mesiac po celý rok. Jednoduchá účasť cez registráciu, prvý vklad a zadanie kódu KRYPTONAROK – odkaz nájdete tu.
Najväčší stres: zatvorená pokladňa a plný rad
Hoci si želáte pokojný nákup, stresové momenty sa stále objavujú. Najviac vás rozhádže zatvorená pokladňa. Hneď za ňou nasleduje čakanie v dlhom rade a preplnená predajňa.
Denisa Moravčík Debrecká opisuje zatvorenú pokladňu ako typickú drobnú záťaž, ktorá však zasiahne silno:
Zatvorená pokladňa naruší vaše tempo a plán. Zrazu máte pocit, že nevládzete situáciu ovládať. Nervový systém reaguje podráždením a napätím.
Prieskum odhalil aj rozdiely medzi pohlaviami a generáciami:
-
Ženy častejšie stresuje zatvorená pokladňa, pretože narúša plynulosť nákupu, ktorý mnohé vnímajú ako súčasť starostlivosti o domácnosť.
-
Muži citlivejšie reagujú na dlhé rady a preplnené priestory.
-
Generácia Z vníma najväčší stres v tlačenici a hluku. Hlučné prostredie, množstvo ľudí a vizuálny chaos ju dokáže preťažiť oveľa rýchlejšie.
Staršie ročníky sa opierajú skôr o rutinu a plynulosť. Najviac ich frustrujú situácie, ktoré narušia predstavu o rýchlom a efektívnom nákupe.














