Eurokomisia uisťuje, že nový colný orgán EÚ zabráni chaotickým situáciám. Podľa Ludvikovej je hlavným cieľom zjednodušiť administratívu pre podniky aj národné orgány.
Nie je možné presne určiť, o koľko sa cena tovaru zvýši. Výška cla totiž závisí od hodnoty produktu, nákladov na dovoz a poistného.
Veci sa menili len nedávno
Od 1. júla 2021 platia v Európe nové pravidlá pre elektronický obchod. Zásielky z tretích krajín sa teraz musia povinne precliť. Podmienky pre colné poplatky sa však nezmenili; kupujúci ich zaplatia až pri tovare nad 150 eur.
Zrušilo sa napríklad oslobodenie od DPH pre zásielky do 22 eur. Kupujúci môžu DPH zaplatiť priamo pri objednaní tovaru. V prípade, že predajca nie je registrovaný v členskom štáte EÚ, DPH sa platí priamo colným orgánom v krajine doručenia.
Slovenská pošta opisuje tieto pravidlá v stanovisku pre Podnikajte.sk nasledovne: „Od júla 2021 má klient možnosť buď zabezpečiť colné konanie a vyberanie DPH priamo cez Colnú správu, alebo poveriť týmito úkonmi Slovenskú poštu.”
V roku 2022 došlo k ďalším zmenám, najmä v prípade nákupov zo známych čínskych e-shopov. V januári 2022 sa Slovenská pošta pripojila k dohode s Českou poštou, AliExpressom a Wishom. To umožnilo slovenským zákazníkom rýchlejšie a pohodlnejšie doručovanie zásielok z ázijských e-shopov.