- Šoférovanie v hmle nie je nič príjemné.
- Základom je zvýšenie opatrnosti a obozretnosti.
- Pomôže aj správne svietenie.
Ako je to s hmlovkami?
Vodiči by mali predné hmlové svetlá zapínať iba v prípade, že je hustý dážď alebo hmla a keď viditeľnosť klesne pod 50 metrov. Taktiež sa môžu kombinovať so stretávacími svetlami. Rozhodne nepomôžu diaľkové svetlá, pretože len osvetľujú hmlu a znižujú viditeľnosť.
Autá sú navrhnuté tak, aby pri zlej viditeľnosti zvýraznili svoju prítomnosť na ceste automatickým zapnutím obrysových svetiel spolu s hmlovkami. V hmle však môžu pomôcť aj stretávacie svetlá, teda súčasné zapnutie predných a zadných obrysových svetiel.
Samostatnou kapitolou sú zadné hmlové svetlá. Možno by ste to nepovedali, no ich používanie je oveľa prísnejšie ako v prípade tých predných. Dôvod je veľmi prostý – sú skutočne silné a vodičov za volantom môžu oslepovať, čo znižuje bezpečnosť cestnej premávky.
Vodič by ich mal zapnúť len v takom prípade, ak je výrazne znížená viditeľnosť spôsobená hustým dažďom, snehom alebo hmlou. Akonáhle sa však poveternostné podmienky zlepšia, vodič by ich mal okamžite vypnúť.
Hmla je atmosférický aerosól pozostávajúci z veľmi malých kvapôčiek vody, prípadne ľadu. Tie sú rozptýlené vo vzduchu a znižujú dohľadnosť pri zemi pod 1 kilometer. Hmla vzniká pri poklese teploty vzduchu pod rosný bod.
V mestách, kde je vysoká koncentrácia škodlivín vo vzduchu, ktoré pôsobia ako kondenzačné jadrá, stačí len priblíženie sa teploty vzduchu k teplote rosného bodu a už pozorujeme hmlu. Hmla dokáže veľmi podstatne znížiť dohľadnosť. O veľmi silnej hmle hovoríme pri dohľadnosti menšej ako 50 metrov.
Zaujímate sa o to, ako odísť do dôchodku so štedrým pasívnym príjmom? Pozrite si naše video.