- Únava za volantom je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd.
- Akcia, ktorá potrvá až do nedele 17. novembra, je súčasťou medzinárodnej iniciatívy organizácie Roadpol.
- Dôležitou súčasťou kontrol je aj preverovanie dokumentácie.
Únava za volantom je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd. Pre vodičov nákladných vozidiel platia špecifické predpisy týkajúce sa času jazdy a povinného odpočinku.
Profesionálni vodiči kamiónov sa musia riadiť prísnymi pravidlami, ktoré upravujú ich čas strávený za volantom. Základným pravidlom je, že vodič môže viesť vozidlo maximálne 9 hodín denne, pričom tento limit je možné dvakrát do týždňa predĺžiť na 10 hodín.
Týždenný limit pritom nesmie presiahnuť 56 hodín a v rámci dvojtýždňového obdobia môže vodič stráviť za volantom najviac 90 hodín. Uvádza to portál Akadémia pre dopravcov.
Osobitná pozornosť sa venuje dennému odpočinku vodičov. V prípade, že kamión riadi jeden vodič, musí mať zabezpečený minimálne 11-hodinový nepretržitý odpočinok v rámci každých 24 hodín. Toto pravidlo je možné upraviť trikrát do týždňa, keď sa môže doba odpočinku skrátiť na 9 hodín.
Legislatíva zahŕňa aj situácie, keď vodič potrebuje svoj odpočinok rozdeliť. V takom prípade je možné rozdeliť odpočinok na dve časti, pričom prvá časť musí trvať minimálne 9 nepretržitých hodín a druhá 3 hodiny. Pri takomto rozdelení sa celkový čas odpočinku predlžuje na 12 hodín.
Odlišné pravidlá platia v prípade, že sa za volantom strieda viacero vodičov. V takom prípade musí každý z nich dodržať minimálny odpočinok 9 hodín v priebehu 30 hodín prepravného času. Dôležitou podmienkou je, že ak vodič trávi svoj denný odpočinok vo vozidle, musí mať k dispozícii lôžko alebo ležadlo spĺňajúce predpísané štandardy.