- Špecifikom Slovenska je pravidlo „trikrát a dosť“.
- Čo sa však týka pokút, tie sú v našej krajine mierne.
- Kde na vás číha pokuta vo výške až 4 500 eur?
Slovenská legislatíva zaviedla unikátne pravidlo „trikrát a dosť”, ktoré platí pre všetky dopravné priestupky. Vodiči v skúšobnej dobe prídu o vodičský preukaz už pri druhom priestupku. Ostatní vodiči musia po treťom priestupku absolvovať doškolenie a preskúšanie.
CEO spoločnosti Vignetteswitzerland.com Mattijs Wijnmalen dodáva:
Slovensko síce ukladá pokutu 232 eur za jazdu pod vplyvom alkoholu, no ostatné priestupky sa trestajú relatívne mierne v porovnaní s inými európskymi krajinami.
Policajné prezídium pravidelne prehodnocuje výšku pokút na základe aktuálnej situácie na cestách. Hlavným cieľom nie je vyberanie pokút, ale posilnenie prevencie a zaistenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky.
Odhaliť vás môžu aj radary
Používanie mobilného telefónu za volantom patrí k priestupkom, ktorých sa vodiči dopúšťajú najčastejšie. Odhaliť tento priestupok však nie je úplne jednoduché.
Bezpečnosť na európskych cestách sa dostáva na novú úroveň vďaka inovatívnemu radarovému systému. Holandský vynález menom Monocam, ktorý využíva umelú inteligenciu, dokáže odhaliť vodičov používajúcich mobilné telefóny počas jazdy. Poukázal na to portál TOPSPEED.sk.
Zariadenie, umiestnené prevažne na diaľničných mostoch, pracuje nepretržite a automaticky identifikuje používanie mobilných zariadení za volantom. Po zachytení priestupku systém okamžite vytvorí fotodokumentáciu, ktorú následne vyhodnocuje vyškolený personál.
Pilotné testovanie v nemeckom Mainzi prinieslo prekvapivé výsledky. Napriek viditeľnému upozorneniu na prítomnosť radaru systém odhalil približne 20 priestupkov za hodinu. Úspešnosť projektu viedla spolkovú krajinu Porýnie-Falcko k rozhodnutiu zaviesť Monocam natrvalo.
Minister vnútra Michael Ebling zdôraznil preventívny účinok systému a jeho prínos pre zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Očakáva sa, že tento moderný spôsob kontroly sa postupne rozšíri do ďalších európskych krajín, podobne ako sa to stalo s úsekovým meraním rýchlosti či kontrolou bezpečných rozstupov v Rakúsku.