Phishing: Čo to je a ako sa brániť?

  • Kybernetické útoky sú nebezpečné, phishing je jedným z nich.
  • Učte sa rozpoznať jeho znaky a chráňte sa.
Plus Čo je to phishing?
Čo je to phishing? Zdroj: pixabay.com/Dee
BITmarkets BITmarkets

Ochrana pred phishingom

Ochrana pred phishingovými útokmi sa opiera predovšetkým o preventívne kroky a vedomosti používateľov. Je dôležité byť ostražitý voči neobvyklým e-mailom, správam alebo telefonátom, a tiež voči stránkam, ktoré vyžadujú zadávanie osobných údajov. Existujú rôzne nástroje a metódy, napríklad antiphishingové bariéry v internetových prehliadačoch alebo používanie dvojfaktorovej autentifikácie, ktoré dokážu značne zvýšiť ochranu.

Ako sa ochrániť pred phishingom

Možností je viacero.

  • Zavedenie pravidelného školenia zamestnancov.
  • Nastavenie silných a jedinečných hesiel.
  • Neposkytovať citlivé informácie cez neoverené kanály.
  • Pravidelne monitorovať svoje online účty a bankové výpisy.

Základné bezpečnostné opatrenia

Bezpečná konfigurácia softvéru a operačného systému je nevyhnutná pre obranu proti phishingu. Zabúdať nesmieme ani na pravidelný update. Neaktualizované systémy sú často zraniteľné voči využívaniu bezpečnostných chýb.

Aktivácia firewallu na ochranu siete by mala byť samozrejmosťou. Potláča prístup neoprávnených užívateľov a potenciálne škodlivého softvéru.

Zabezpečenie e-mailovej schránky pomocou silných filtrov proti spamu a nedôvera k neznámym prílohám alebo odkazom je esenciálna. Nikdy neotvárajte súbory a neklikajte na odkazy od neznámych odosielateľov, pretože môžu obsahovať malvér alebo viesť na phishingové stránky.

Používanie viacfázovej autentifikácie, ktoré zahŕňa viac overovacích krokov ako len heslo, je jednou z najúčinnejších metód zabezpečenia kont. Využitie biometrie, bezpečnostných tokenov alebo mobilných aplikácií prispieva k robustnosti ochrany pred neautorizovaným prístupom.

Pri phishingu od vás podvodník žiada citlivé údaje ako heslo či súkromné kľúče

Pri phishingu od vás podvodník žiada citlivé údaje ako heslo či súkromné kľúče. Zdroj: shutterstock.com/fizkes

Ako rozpoznať podozrivé správanie

V prvom rade je dôležité všímať si neobvyklú aktivitu na všetkých účtoch a zariadeniach.

Pozor na tieto znaky

Náhle zmeny nastavení, neautorizované transakcie alebo neznáme prihlásenia ukazujú na potenciálny phishingový útok.

Emaily s gramatickými chybami, nezvyčajným formátováním a podivnými e-mailovými adresami sú podozrivé. Takéto znaky často nasvedčujú falošnej komunikácii.

Je zásadné byť ostražitý voči žiadostiam o poskytnutie alebo aktualizáciu osobných údajov, hesiel alebo iných citlivých informácií prostredníctvom e-mailu alebo telefonických volaní, najmä ak sú spojené s naliehavosťou a vyhrážkami o zablokovaní účtov alebo služieb.

Posledným indikátorom môže byť nečakaná komunikácia zo strany inštitúcií, s ktorými osoba bežne nekomunikuje, ako napríklad zahraničných bánk, zahraničných vládnych subjektov alebo neznámych lotérií. Zvláštna pozornosť by mala byť venovaná akýmkoľvek e-mailom, ktoré žiadajú o kliknutie na odkazy alebo otvorenie príloh, pretože môžu byť nástrojom pre phishingové útoky.

SpäťStrana 3/4Ďalej
0 Dní
0 Hodin
0 Minút
0 Sekúnd
TAGY:
Autor:
Henrieta Balázsová
Henrieta Balázsová

Vyštudovala psychológiu, no nakoniec jej učaroval svet marketingu. Na vlnách kreatívy surfuje od roku 2016. Venovala sa aj redaktorskej a editorskej činnosti pre viaceré redakcie.