Obchodníci prišli o miliardy. Zákazníci na nich skúšajú nový typ podvodu

  • Zákazníci začali zneužívať bezplatný systém vrátenia tovaru.
  • Snažia sa predajcov oblafnúť tým, že im vracajú falzifikáty.
Novinky Obchodníci sa trápia s podvodnými vráteniami tovaru
Obchodníci sa trápia s podvodnými vráteniami tovaru. Zdroj: shutterstock.com/Ground Picture
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

V minulom roku sa obchodníci v Spojených štátoch stretli s alarmujúcim nárastom podvodných vrátení tovaru. Nebezpečný trend vytvoril novú závažnú hrozbu pre ich finančnú prosperitu. Zamestnanci oddelení vráteného tovaru pri otváraní škatúľ našli rôzny nečakaný obsah zásielok – tehly namiesto televízorov alebo falzifikáty luxusného tovaru, ktoré zákazníci posielali späť s cieľom získať vrátenie peňazí. Informoval o tom WSJ.

Zákazníci obrali v minulom roku obchodníkov o 100 miliárd

Odborníci na logistiku upozorňujú, že tento problém neustále narastá v súvislosti s tým, že celková miera vráteného tovaru rapídne stúpla. Obchodníci v USA uvádzajú, že v roku 2023 im zákazníci vrátili podvodný tovar v hodnote až 100 miliárd dolárov. To predstavuje extrémny nárast v porovnaní s rokom 2020, keď na podvodných vráteniach predajcovia stratili len polovicu zo spomínanej sumy.

Národná maloobchodná federácia odhaduje, že falošné vrátenia predstavujú približne 13,7 % z celkového počtu vráteného tovaru v roku 2023. Tento trend je znepokojujúci pre obchodníkov, ktorí sa snažia zvládnuť nárast vrátení tovaru, či už je to z dôvodu nesprávnej veľkosti alebo farby zakúpeného produktu.

Obchodníci doplácajú na systém bezplatného vrátenia

Trend vracania tovaru nabral na obrátkach počas pandémie, kedy obchodníci zaviedli systém bezplatného vrátenia objednávky. Zákazníci si v tej dobe zvykli objednávať tovar napríklad v rôznych veľkostiach a následne predajcovi vrátiť to, čo im nesedí.

Najmä počas sviatkov „v obchodoch zvyčajne bývajú pracovníci, ktorí sú možno noví, alebo len dočasní sezónni zamestnanci, a tí sa častejšie stávajú obeťou zločincov,” povedal Alan Amling , profesor dodávateľského reťazca na University of Tennessee.

Maloobchodníci teraz čelia výzve, ako odradiť zákazníkov od podvodného vrátenia tovaru. Odborníci tvrdia, že mnohí z nich siahajú po taktikách, ako povzbudiť kupujúcich, aby tovar vrátili do kamenných predajní, kde je možné skontrolovať tovar na mieste a sledovať potenciálnych podvodníkov. Ak zákazník vráti objednávku do rúk zamestnanca obchodu, ten vie okamžite posúdiť, či sa jedna o skutočný tovar, alebo len atrapu originálneho produktu.

97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Podvody s vrátením tovaru majú rôznu podobu

Podvodníci využívajú rôzne metódy vrátenia falošného tovaru, od posielania krabíc s nesprávnym obsahom, po zasielanie falzifikátov luxusných značiek. V niektorých prípadoch sa pokúšajú získať svoju platbu späť ešte predtým, než predajca potvrdí, či sa vrátený tovar zhoduje s pôvodným nákupom. Mnohí zákazníci žiadajú od predajcu platbu už po naskenovaní balíka kuriérskou spoločnosťou.

Fenomén falošných vrátení ohrozuje nielen zisky obchodníkov, ale aj dôveru zákazníkov, keďže neodhalený falzifikát si môže neskôr zakúpiť niekto iný. Odborníci tvrdia, že maloobchodníci budú musieť prijať nové stratégie vrátenia tovaru a posilniť opatrenia, aby predišli podvodom a krádežiam, ktoré narušujú ich obchodné prostredie.

Celkový trend falošných vrátení predstavuje závažný problém pre predajcov. Tí sa teraz zo všetkých síl snažia zvládnuť tento rastúci fenomén a obnoviť dôveru zákazníkov v proces vrátenia tovaru.

Prečítajte si aj: Temu a Shein pobláznili svet. Za extrémne nízkymi cenami ale stojí nepekná pravda

Autor:
Nikola Litvinová
Nikola Litvinová

Vyštudovala odbor financie a intenzívne sa venuje investovaniu. Analytickým okom sleduje svetové aj domáce ekonomické dianie. Zaujíma sa nie len o kryptomeny, ale rovnako aj o tradičné finančné trhy. Baví ju vytvárať pútavý obsah, ktorý prináša čitateľom skutočnú hodnotu.