Nové vodičáky šokujú Európu. Experti varujú pred katastrofou na cestách

  • Pätnásťroční môžu šoférovať autá do 2,5 tony a 45 km/h.
  • Sedemnásťroční získajú možnosť riadiť kamióny v sprievode skúseného vodiča.
  • EÚ zavádza digitálny vodičák, ktorý si uložíte do mobilu.
Ekonomika Nové vodičáky šokujú Európu
Nové vodičáky šokujú Európu. Zdroj: shutterstock.com/Ground Picture, RomanR
Bybit PC banerBybit mobil baner

Európska únia schválila novú smernicu, ktorá zásadne mení pravidlá vodičských preukazov. Brusel tvrdí, že chce zjednodušiť mobilitu a prispôsobiť zákony modernej dobe, no mnohí vodiči aj odborníci hovoria o nebezpečnom experimente.

Za volant si po novom sadnú aj 15-roční, 17-roční dostanú prístup ku kamiónom a vodičák si všetci uložia do mobilu.

Väčšia samostatnosť alebo nezodpovedný krok?

Ako informuje portál autoviny.sk, najviac pozornosti získala novinka, ktorá umožní získať vodičák kategórie B1 už v pätnástich rokoch. Mladiství s týmto oprávnením budú jazdiť na autách do 2,5 tony, ktoré môžu ísť maximálne 45 kilometrov za hodinu. EÚ tvrdí, že ide o spôsob, ako mladým ponúknuť väčšiu samostatnosť. Bezpečnostní experti však hovoria o nezodpovednom kroku.

Podľa European Transport Safety Council (ETSC) sú takéto vozidlá ťažké a veľké ako menšie SUV. Za ich volantom však budú sedieť tínedžeri bez skúseností. Rada upozorňuje, že deti nedokážu správne odhadnúť riziko a reagovať v krízových situáciách.

Kritici preto nové autá pre mladistvých označujú ako „cars for kids” – autá pre deti, ktoré môžu zvýšiť počet nehôd aj ohroziť chodcov.

Pozrite si naše video z YouTube kanála YouTube Kryptomagazin SK

Ďalším sporným bodom je vodičák pre 17-ročných na kamióny a autobusy. Mladí vodiči síce musia mať pri sebe skúseného sprievodcu, no odborníci varujú, že to nestačí. Riadenie niekoľkotonového vozidla vyžaduje nielen zručnosť, ale aj zodpovednosť a psychickú zrelosť, ktorú tínedžeri podľa ETSC ešte nemajú.

EÚ tento krok obhajuje snahou riešiť nedostatok profesionálnych vodičov. Kritici však upozorňujú, že Brusel tým znižuje latku v oblasti bezpečnosti. Dvojročné skúšobné obdobie síce zostáva, no otázka, či to postačí, rozdeľuje odbornú verejnosť.

98 %

Nechajte peniaze pracovať za vás.

Investujte a premeňte svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Digitálny vodičák: praktická výhoda alebo nový dohľad?

Smernica prináša aj digitálny vodičský preukaz, ktorý sa uloží priamo do smartfónu. Vodič ho použije vo všetkých krajinách EÚ rovnako ako plastovú kartu. Európska komisia sľubuje jednoduchšie cestovanie a menej byrokracie.

Niektorí odborníci však varujú pred temnejšou stránkou digitalizácie. Digitálny vodičák síce uľahčí život, ale zároveň umožní štátom sledovať pohyb vodičov a zhromažďovať osobné údaje. Kritici preto žiadajú jasné záruky ochrany súkromia.

Vodičský preukaz vám môžu zobrať aj bez vášho vedomia

Vodičský preukaz vám môžu zobrať aj bez vášho vedomia. Zdroj: shutterstock.com/Dusan Petkovic, Nomad_Soul

Prebieha zaujímavá súťaž s Fumbi, kde môžete vyhrať 1 200 eur rozdelených ako 100 eur každý mesiac po celý rok. Jednoduchá účasť cez registráciu, prvý vklad a zadanie kódu KRYPTONAROK – odkaz nájdete tu.

Viac slobody, menej bezpečnosti?

Európska cyklistická federácia (ECF) upozorňuje, že vodiči do 25 rokov patria medzi najrizikovejšie skupiny na cestách. Zavedenie „áut pre deti” môže podľa nej situáciu ešte zhoršiť. ECF vyzýva členské štáty, aby pri zavádzaní nových pravidiel pridali prísnejšie podmienky a zabezpečili ochranu chodcov a cyklistov.

Únia tvrdí, že ide o krok k modernej a flexibilnej doprave. Kritici však hovoria o hazarde s bezpečnosťou. Nové pravidlá rozdeľujú Európu na dva tábory – tých, ktorí veria v pokrok, a tých, ktorí sa obávajú, že Brusel práve otvoril dvere k nehodám, ktoré mohli zostať len na papieri.

txbFumbi mobil baner
Autor:
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.