Nedovoľte neznalým ľuďom radiť vám vo financiách. Odborníci varujú pred finfluencermi

  • Internet je plný finfluencerov, ktorí sa snažia ľuďom radiť v tom, ako narábať s peniazmi.
  • Sú však títo ľudia dôveryhodní?
Ekonomika Nedovoľte neznalým ľuďom radiť vám vo financiách
Nedovoľte neznalým ľuďom radiť vám vo financiách. Zdroj: Shutterstock.com/AlessandroBiascioli, lovelyday12
BITmarkets BITmarkets

Popularita takzvaných finfluencerov je čoraz vyššia. Ide o tvorcov obsahu, ktorí svojim sledovateľom na sociálnych sieťach radia v tom, ako majú svoje peniaze míňať, investovať alebo šetriť. Portál webnoviny.sk poukazuje na to, že títo ľudia majú milióny fanúšikov, čo z nich robí súčasť globálneho priemyslu influencerov.

Ich odhadovaná trhová veľkosť ešte v roku 2022 dosahovala až 104 miliárd amerických dolárov. Ich prístup sa javí ako moderná reakcia na narastajúcu potrebu finančnej gramotnosti. No môžeme im naozaj plne dôverovať?

Kde to všetko začalo?

V roku 2017 začala blogovať napríklad Yasmin Purnell. Pôvodne sa chcela na blogu venovať svojmu každodennému životu, no ľudí viac zaujímalo to, ako si takýto životný štýl môže dovoliť. Na základe toho svoj web premenovala na „The Wallet Moth” a začala na ňom ponúkať rady spojené s finančnou gramotnosťou.

Išlo napokon o veľmi dobrý krok, ktorý jej zvýšil popularitu. Autorka blogu si to uvedomovala; pomyslela si, že ľudia budú veriť skôr osobným príbehom a skúsenostiam niekoho, kto je pre nich online priateľom. Získala si tak vyššiu dôveru ako profesionálni finanční poradcovia.

Aj napriek tomu, že finančné rady, ktoré finfluenceri poskytujú, sú prístupné a populárne, experti na nich upozorňujú. Je totiž možné, že takíto ľudia uvádzajú svojich sledovateľov do omylu, prípadne zneužívajú svoju prácu na zisk.

V roku 2022 britský Úrad pre finančné správanie (FCA) vydal varovanie ohľadom online propagácie dlhových platieb, na ktoré influenceri prilákali zraniteľných alebo zadlžených zákazníkov, a to práve na základe nepravdivých finančných odporúčaní.

Prečo riešiť svoje financie s odborníkom?

Vzhľadom na to, že finfluenceri majú na internete obrovské dosahy a popularitu, ľudia by sa o svojich financiách mali baviť radšej s odborníkmi. Existuje totiž možnosť, že finfluenceri v skutočnosti nemajú dostatok znalostí a skúseností v tomto odbore. Niektoré ich odporúčania sa môžu zakladať iba na osobných skúsenostiach či preferenciách.

Dôvodov, prečo by ste svoje peniaze mali zveriť do rúk odborníkom, je však viacero. Ide napokon o ľudí s dlhoročnými skúsenosťami a odborným vzdelaním v tejto oblasti. Praví odborníci okrem toho disponujú tiež určitými licenciami a certifikátmi, ktoré vám len potvrdia to, že vedia, čo robia.

Odborníci v oblasti financií pritom vždy konajú v najlepšom záujme svojho klienta. Dôvod je jednoduchý: Na to, aby získali svoju odmenu, musia klientovi zabezpečiť úspech. A na to, aby nejaký úspech dosiahli, je potrebné klientovi venovať dostatok času. Vytvárajú preňho teda personalizované finančné stratégie a plány.

0 Dní
0 Hodin
0 Minút
0 Sekúnd
Zdroj: webnoviny.skTAGY:
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.