- Najnebeznečnejší je tento úkon práve v letných mesiacoch.
- Ak tak robíte aj vy, treba sa zamyslieť nad zmenou.
- Hrozí nielen poškodenie auta, ale aj požiar.
Viete, že aj pri tankovaní auta, teda úplne bežnej činnosti, môžete narobiť viac škody než úžitku?
Mnohí z nás pristupujú k čerpacej stanici s jasným cieľom – natankovať nádrž až po okraj a vyraziť na cestu bez obáv. No čo ak vám povieme, že tento zaužívaný zvyk môže byť práve teraz, v horúcich letných dňoch, veľmi nebezpečný?
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Pozor pri tankovaní plnej nádrže
Ako upozorňuje portál Topspeed, vysoké teploty v lete môžu spôsobiť rýchlu expanziu paliva v nádrži, čo môže viesť k problémom, ktoré by ste určite nechceli zažiť. Možno ste si to nikdy neuvedomili, ale palivo, ktoré načerpáte do svojho vozidla, nie je tak stabilné, ako by ste si mohli myslieť.
Predstavte si, že práve natankované palivo, ktoré ste načerpali z podzemných nádrží čerpacej stanice, je ochladené na približne desať stupňov Celzia. Váš automobil však často parkuje na priamom slnku, kde môže teplota na povrchu vozidla dosahovať aj viac ako tridsať stupňov.
Teraz si predstavte, čo sa stane, keď sa tento ochladený benzín začne rýchlo zahrievať. Zvýšenie teploty paliva o dvadsať stupňov môže spôsobiť nárast jeho objemu až o liter pri bežnej 50-litrovej nádrži.
Ak ste teda natankovali až po okraj, riziko, že palivo začne z nádrže pretekať, je veľmi reálne. Tento prebytok sa môže nielen rozliať po aute, čo môže poškodiť lak, ale v najhoršom prípade môže spôsobiť aj požiar.
Ako sa vyhnúť katastrofre?
Aby ste sa tomuto riziku vyhli, odborníci odporúčajú tankovať len do momentu, keď sa tankovacia pištoľ automaticky vypne. Je to jednoduché pravidlo, ktoré vám môže ušetriť veľa starostí.
Majitelia naftových áut sa navyše často stretávajú s penením paliva pri tankovaní. Po krátkom čakaní sa zdá, že do nádrže je možné doliať ešte ďalší liter.
Nejde pritom len o bezpečnosť. Nadmerné plnenie nádrže môže mať aj negatívny vplyv na životnosť vášho auta. Preplnená nádrž môže ovplyvniť systém ventilácie paliva, čo môže viesť k dlhodobým problémom a vyšším nákladom na údržbu.
Maximálna kapacita nádrže
Výrobca vozidla presne stanovuje maximálnu kapacitu nádrže, aby zabránil problémom spojeným s preplnením.
Reálna kapacita nádrže často prekračuje tú, ktorú uvádzajú v technických špecifikáciách. Nádrže totiž obsahujú expanzné priestory, ktoré umožňujú palivu roztiahnuť sa pri teplotných zmenách.
Ešte závažnejším dôsledkom preplnenia nádrže je poškodenie systému ORVR (Onboard Refueling Vapor Recovery), píšu Autoviny. ORVR recirkuluje palivové výpary späť do motora, kde sa využívajú ako palivo.
Tento systém je navrhnutý na spracovanie výparov, nie tekutého paliva. Ak sa do neho dostane samotné palivo, môže sa poškodiť. Hoci si to vodič na prvý pohľad nevšimne, diagnostika môže odhaliť chybu, ktorá si vyžiada opravu. V prípade poškodenia ORVR môže byť potrebná jeho kompletná výmena, čo nepríjemne zasiahne do vášho rozpočtu.
Pretankovanie nádrže je obzvlášť rizikové počas extrémnych teplôt, či už v horúcich letných mesiacoch alebo počas mrazivých zím.
Ak ste zvyknutí tankovať svoje auto na maximum, možno je teraz čas prehodnotiť tento zvyk. Nezabudnite, že aj malá zmena môže mať veľký vplyv na bezpečnosť vás, vašich spolujazdcov a vášho auta.