- Podvodníčka s východným prízvukom telefonuje ľuďom a vydáva sa za zamestnankyňu NBS.
- Národná banka Slovenska nikdy telefonicky nekontaktuje klientov komerčných bánk.
- Podvodníci volajú z čísel maskovaných ako oficiálna ústredňa centrálnej banky.
Národná banka Slovenska vydala jasné odporúčania pre prípad podozrivého kontaktu. Najdôležitejším krokom je okamžité prerušenie akejkoľvek komunikácie s osobou vydávajúcou sa za zamestnanca NBS.
Centrálna banka dôrazne varuje pred poskytovaním osobných údajov či dokumentov vrátane kópií dokladov totožnosti. Rovnako nebezpečné je klikanie na odkazy, ktoré podvodníci môžu zaslať rôznymi komunikačnými kanálmi.
Experti z NBS zdôrazňujú, že podvodníci často využívajú sociálne siete a komunikačné aplikácie na získanie dôvery obetí. Preto je potrebné byť mimoriadne ostražitý pri akejkoľvek neočakávanej komunikácii týkajúcej sa finančných záležitostí.
![Telefónne čísla dokážu podvodníci zneužiť](/img-upl/2025/01/telefonne-cisla-dokazu-podvodnici-zneuzit.webp?resolution=1000&s=png)
Telefónne čísla dokážu podvodníci zneužiť. Zdroj: shutterstock.com/Artem Oleshko
Ak ste už poskytli citlivé informácie alebo kópie dokladov, je potrebné bezodkladne kontaktovať Policajný zbor SR. Pri prezradení údajov o platobných kartách či prístupov do internetového bankovníctva treba ihneď informovať svoju banku.
Národná banka Slovenska sa aktívne zapája do celoeurópskej kampane proti finančným podvodom, ktorú koordinuje Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA). Cieľom je zvýšiť povedomie verejnosti o rôznych formách finančných podvodov a poskytnúť občanom nástroje na ich rozpoznanie a prevenciu.
Pri pochybnostiach o dôveryhodnosti komunikácie môžete kontaktovať NBS na e-mailovej adrese [email protected] alebo nahlásiť podozrivé aktivity na [email protected].