- Kontrola NBS v platobnej spoločnosti odhalila niekoľko pochybení.
- Vyrubila jej za ne 10-tisícovú pokutu.
Národná banka Slovenska (NBS) udelila pokutu slovenskej spoločnosti, ktorá poskytuje platobné riešenia pre firmy. Medzi jej klientov patria veľkí hráči slovenského trhu, ktorým dodala platobné terminály alebo platobné brány. NBS v činnosti spoločnosti odhalila viaceré závažné nedostatky. O téme informoval portál Finreport.
Národná banka kontrolovala poskytovateľa platobných služieb
Úlohou Národnej banky Slovenska je, mimo iného, aj vykonávať dohľad nad finančným trhom a všetkými jeho účastníkmi. V rámci kontroly žilinskej spoločnosti 24pay, NBS odhalila viaceré pochybenia, za ktoré firme uložila mastnú pokutu.
24pay ponúka na Slovensku platobné brány pre internetové obchody a platobné terminály pre kamenné prevádzky. Medzi jej klientov patria veľké spoločnosti ako napríklad Asko nábytok, Slovanet, Kondela alebo VSE.
24pay na svojej webovej stránke uvádza:
Platobné riešenia 24pay umožňujú zákazníkom vybrať si z najpoužívanejších platobných metód ako Google Pay, Apple Play, platba kartou, QR platby či okamžité platby.
Podľa informácií z Finstatu sa firme 24pay veľmi dobre darí. Rok 2022 ukončila so ziskom vo výške takmer 700-tisíc eur. A jej ročné tržby presiahli dva milióny eur.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
24pay dostala 10-tisícovú pokutu
Spoločnosť 24pay je platobná inštitúcia regulovaná Národnou bankou Slovenska, a má oprávnenie poskytovať platobné služby. Národná banka takéto inštitúcie pravidelne kontroluje, aby predišla rizikám, ktoré ich činnosť prináša.
Ako napísal Finportal, NBS skonštatovala, že „systém vnútornej kontroly účastníka konania nebol účinného, uceleného a primeraného charakteru, rozsahu a zložitosti rizík spojených s modelom podnikania a reálne vykonávanej činnosti tým, že nedisponoval riadnymi, správnymi a vhodnými organizačnými predpokladmi na činnosť platobnej inštitúcie”.
Ďalším nedostatkom, ktorý odhalila NBS, bolo to, že spoločnosť dostatočne nezabezpečila „ochranu prijatých finančných prostriedkov od používateľov platobných služieb takým spôsobom, aby bolo zrejmé, že sú to finančné prostriedky od používateľov platobných služieb, a teda netvoria súčasť majetku platobnej inštitúcie”.
Medzí vážne pochybenia patrilo aj nedodržiavanie povinností v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí a financovania terorizmu. Kontrola ukázala, že 24pay nezabezpečila dostatočné opatrenia na identifikáciu a overovanie klientov, čo je kľúčovým prvkom v prevencii proti zneužívaniu platobných služieb na nelegálne účely.
Národná banka Slovenska uložila spoločnosti 24pay pokutu vo výške 10-tisíc eur, ktorú musí firma uhradiť do 30-tich dní od právoplatnosti rozhodnutia.