Najobľúbenejšie sociálne siete Slovákov možno spoplatnia. Ide pritom o mastnú sumu

Titulky Za Facebook i Instagram si Slováci možno priplatia
Za Facebook i Instagram si Slováci možno priplatia. Zdroj: shutterstock.com/Afzal Sami/VGV MEDIA
Okazio PCBitmarkets

Slováci rovnako ako aj ostatní obyvatelia Európskej únie budú zrejme čoskoro za používanie sietí Facebook a Instagram platiť. Uniknú tak cieleným reklamám. Tento zásah do tradičného modelu bezplatných sociálnych sietí, kde za ich používanie platíme jednoducho poskytnutím svojich osobných údajov a našou pozornosťou, je reakciou spoločnosti Meta na prísne nariadenia Európskej únie. Cieľom EÚ je obmedziť zbieranie a využívanie osobných údajov americkými technologickými spoločnosťami.

Predplatné za Facebook a Instagram

Meta, materská spoločnosť Facebooku a Instagramu, uvažuje o viacerých možnostiach ako dosiahnuť súlad s novými európskymi predpismi, informoval o tom portál CNN. Jednou z alternatív je ponúknuť používateľom z Európy možnosť platiť mesačné predplatné, ktoré by im umožnilo odhlásiť sa z cielených reklám. Tento krok by rešpektoval rozhodnutie súdu z júla, ktoré umožnilo technologickým spoločnostiam využiť model predplatného ako spôsob získavania súhlasu používateľov k zobrazovaniu reklám na ich platformách.

EÚ chráni osobné údaje Slovákov

Európska únia zaviedla prísne nariadenia v oblasti ochrany osobných údajov, známe ako GDPR. Tieto predpisy obmedzujú spôsob, akým môžu spoločnosti zbierať a využívať osobné údaje občanov EÚ. Súčasné modely prevádzky sociálnych sietí, ktoré sú financované zobrazením cielených reklám používateľom na základe ich osobných údajov, sa dostávajú do konfliktu s týmito novými predpismi.

Meta sa v minulosti pokúšala obhajovať zber osobných údajov argumentom, že sú nevyhnutné pre poskytovanie služieb a tvorbu zmluvy medzi platformou a používateľmi. Toto tvrdenie však nenašlo pochopenie u zástancov ochrany súkromia a regulačných orgánov.

V súčasnosti Meta stále rokuje so svojím hlavným regulačným orgánom v Európe aj Írskou komisiou pre ochranu údajov o riešení súladu s novými nariadeniami. Je dôležité poznamenať, že tieto plány by sa týkali len používateľov v rámci Európskej únie a neovplyvnili by užívateľov z ostatných častí sveta.

Binance
97 %

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Ceny predplatného nebudú nízke

Podľa informácií, ktoré uverejnil Wall Street Journal, Meta zvažuje účtovanie približne 14 dolárov mesačne za možnosť obísť cielené reklamy na Instagrame na mobilných zariadeniach a 17 dolárov za prístup k Facebooku a Instagramu bez reklám na počítači. Toto opatrenie by bolo v súlade s novými európskymi predpismi a umožnilo by používateľom rozhodnúť sa o tom, či chcú za poskytované služby platiť a vyhnúť sa tak cieleným reklamám.

Hovorca spoločnosti Meta odmietol podrobnejšie komentovať plány na zavedenie predplatného, ale zdôraznil, že spoločnosť stále skúma rôzne možnosti. V oficiálnom vyhlásení Meta uviedla: „Meta verí v hodnotu bezplatných služieb, ktoré sú podporované personalizovanými reklamami. Pokračujeme však v skúmaní možností ako zabezpečiť, aby sme boli v súlade s vyvíjajúcimi sa regulačnými požiadavkami. V tejto chvíli už nemáme čo dodať.”

Je zrejmé, že snaha Meta reagovať na európske predpisy v oblasti ochrany osobných údajov môže zmeniť spôsob, akým používatelia v Európskej únii vnímajú svoje sociálne siete Facebook a Instagram. Nastáva tak zaujímavý moment, keď sa konflikt medzi ochranou súkromia a ekonomickými záujmami technologických gigantov dostáva na povrch a otvára dvere pre nový model financovania sociálnych sietí.

Prečítajte si aj: Pozor, YouTube zavádza zmenu. Niektorí Slováci si už možno videá nepozrú

txbFlockers mobil
Autor:
Nikola Litvinová
Nikola Litvinová

Vyštudovala odbor financie a intenzívne sa venuje investovaniu. Analytickým okom sleduje svetové aj domáce ekonomické dianie. Zaujíma sa nie len o kryptomeny, ale rovnako aj o tradičné finančné trhy. Baví ju vytvárať pútavý obsah, ktorý prináša čitateľom skutočnú hodnotu.