Najdlhší slovenský tunel dostáva zelenú, prejazd si však extra zaplatíme

  • Finančná náročnosť projektu dosahuje približne 1,7 miliardy eur.
  • Minister dopravy naznačil, že tunel bude vyňatý zo systému diaľničných známok a mýta.
  • To však neznamená, že prejazd bude bezplatný.
Novinky Najdlhší slovenský tunel dostáva zelenú
Najdlhší slovenský tunel dostáva zelenú. Zdroj: Shutterstock.com/BearFotos, Minerva Studio
Kvakomat PC bannerBitmarkets

Finančná náročnosť projektu dosahuje približne 1,7 miliardy eur. Vzhľadom na vysoké náklady ministerstvo dopravy zvažuje využitie externých zdrojov financovania. Pred samotným začiatkom výstavby je však potrebné uskutočniť ešte detailný hydrogeologický prieskum.

Tunel Karpaty predstavuje strategickú investíciu nielen pre Bratislavu, ale pre celý región. Okrem zlepšenia dopravnej situácie v hlavnom meste prinesie aj kvalitnejšie prepojenie so Záhorím a v budúcnosti môže zohrať kľúčovú úlohu pri prepojení s hlavnými mestami susedných krajín.

Realizácia projektu by mala výrazne prispieť k zníženiu environmentálnej záťaže v hlavnom meste a zlepšeniu kvality života jeho obyvateľov. Odklon tranzitnej dopravy z centra mesta pomôže znížiť emisie a hlukové zaťaženie v husto obývaných oblastiach Bratislavy.

Aktívne sa pracuje aj na druhom tuneli

V jednej z dvoch tunelových rúr diaľničného tunela Čebrať na úseku D1 Hubová – Ivachnová je už dokončená betonáž vozovky. Informoval o tom generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filip Macháček počas štvrtkovej kontroly stavby.

„V pravej rúre tunela Čebrať je už hotová cementobetónová vozovka. Momentálne prebiehajú práce na technologickom vybavení v celom tuneli vrátane betonáže v ľavej rúre. Realizuje sa inštalácia kabeláže, osadené sú už ventilátory a prebieha montáž rozvádzačov a osvetlenia,” uviedol Macháček.

Tunel vodičom ušetrí čas

Diaľničný úsek s celkovou dĺžkou 14,92 kilometra vytvorí obchvat Ružomberka a po dokončení sa napojí na existujúcu štvorprúdovú diaľnicu smerujúcu do Košíc. Motoristi ušetria v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy až 16 minút.

 

Stavebné práce pokračujú aj mimo tunela. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa NDS sú takmer dokončené obe portálové budovy a položené základy väčšiny protihlukových stien. „Na mostných objektoch zostáva už len realizácia obrusnej vrstvy vozovky. V rámci stabilitných opatrení bola úspešne dokončená aj galéria na konci úseku,” doplnil.

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) vyjadril spokojnosť s postupom prác:

Väčšina technológie je už namontovaná a stavba napreduje podľa harmonogramu. Veríme, že plánovaný termín dokončenia do konca budúceho roka bude dodržaný.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma poukázal na technické výzvy projektu: „Stavba čelila mnohým technickým problémom, ktoré sa podarilo vyriešiť aj pomocou unikátnych technológií. Pri sanácii jedného zo svahov bola použitá metóda, ktorá bola predtým realizovaná iba vo Švajčiarsku.”

SpäťStrana 2/2
Ďalej
Okazio PCWallstreetpepe mobil baner
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.