Na Slovensku platí, že na dobré sa čaká. Vieme, kedy sa dokončia najviac očakávané obchvaty

  • Na Slovensku máme aktuálne vo výstavbe viacero obchvatov.
  • Mnohé z nich meškajú, pričom sa ich výstavba predražila o milióny eur.
  • Prinášame vám preto prehľad tých najzaujímavejších.
Ekonomika Viacero obchvatov nabralo meškanie
Viacero obchvatov nabralo meškanie. Zdroj: shutterstock.com/Iakov Kalinin/Chuck Wagner
Kvakomat PC bannerFlockers mobil

Výstavba ciest na Slovensku je pomalá a takmer nikdy to nejde podľa plánu. Diaľnice nám premiér Robert Fico (Smer-SSD) sľuboval už v roku 2010, nemáme ich však ani dnes. Kedy máme očakávať dokončenie významných obchvatov? Téme sa venoval denník SME.

Obchvaty meškajú

Výstavba obchvatov je skutočným problémom, pretože mnohé meškajú, tým pádom sú predražené o niekoľko miliónov eur. No čím väčšie mesto, okolo ktorého obchvat ide, tým stavby meškajú viac a aj navýšenie investície sa počíta v desiatkach miliónov eur. V akom stave sú najvýznamnejšie obchvaty dnes?

Začnime obchvatom mesta Tvrdošín s celkovou dĺžkou 5,6 kilometrov. Jeho výstavbu má na starosti Hochtief SK, Porr a Hydroekol Dolný Kubín. Na začiatku bola odhadovaná suma 62,1 miliónov eur bez DPH, dnes je to však už 76,8 miliónov eur bez DPH. Síce stavba mešká rok, no jej dokončenie sa očakáva v lete alebo na jeseň tohto roka.

Ďalším problémovým obchvatom je ten okolo Žiliny s dnes už legendárnym tunelom Višňové v celkovej dĺžke 13,5 kilometrov, ktorý má byť po dokončení najdlhším tunelom na Slovensku. Jeho zhotoviteľom je Skanska SK a jej sesterské firmy z Česka a Poľska. Pôvodná cena bola stanovená na 254,8 miliónov eur bez DPH, no predraženie je dnes na úrovni 67,8 miliónov eur, teda výsledná suma je 322,6 miliónov eur bez DPH. Meškanie trvá už 6 rokov, dostavanie sa očakáva najskôr v roku 2025.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Obchvaty pribudnú aj na východe

Nasleduje juhovýchodný obchvat Košíc s dĺžkou 23,1 kilometrov. Zhotoviteľom je v tomto prípade Eurovia SK. Pôvodná suma na oba úseky bola dokopy 272,6 miliónov eur bez DPH. Predraženie v tomto prípade spôsobil najmä 2. úsek, kde sa výstavba navýšila až o 95,8 miliónov eur. Dobrou správou je, že napriek tomu sa výstavba obchvatu oneskorí len o 5 mesiacov s tým, že dokončenie má byť v auguste 2025.

Na východe Slovenska ešte chvíľu ostaneme, pretože nasleduje severný ochvat mesta Prešov v celkovej dĺžke 14,5 kilometrov pozostávajúci z dvoch etáp. O jeho výstavbu sa stará konzorcium firiem Eurovia, Váhostav, TuCon a spoločnosť SMS. Prvá etapa je funkčná už od jesene 2023. Druhá etapa s dĺžkou 10,2 kilometrov mala stáť 263 miliónov eur bez DPH, no aktualizovaná suma narástla na 337,8 miliónov eur bez DPH. Dokončenie sa odhaduje na koniec roka 2027.

Vo výstavbe je viacero obchvatov

Vo výstavbe je viacero obchvatov. Zdroj: shutterstock.com/D.Kvasnetskyy

Aktuálnou dvojkou je obchvat Ružomberka s dĺžkou 14,9 kilometrov. Zhotoviteľom je v tomto prípade OHL ŽS a Váhostav-SK. Pôvodná cena bola stanovená na sumu 227,3 miliónov eur bez DPH, no v tomto prípade je extrémne predraženie až o 406 miliónov eur bez DPH, teda výsledná cena by mala byť 633,3 miliónov eur bez DPH. Navyše sa ukončenie výstavby predpokladá v roku 2025, čo predstavuje meškanie až osem rokov.

Posledným známym obchvatom je ten okolo nášho hlavného mesta s celkovou dĺžkou až 62,6 kilometrov, čo zahŕňa samotný obchvat a križovatku. Stavia ho konzorcium španielskej firmy Cintras rakúskej Porr a Budimex. Odhadovaná cena za celú stavbu predstavuje 1,9 miliárd eur bez DPH, čo sa zhoduje aj s jej aktualizovanou hodnotou. Očakávané ukončenie má byť koncom roka 2025 s tým, že obchvat mešká jeden rok.

Prečítajte si aj: Veľký prehľad: Akých nových ciest a diaľnic sa dočkáme v roku 2024?

Okazio PCKvakomat mobil
Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.