Mýtus o Gen Z sa rozpadol: Kto skutočně chráni životné prostredie na Slovensku

  • Takmer 90 % Slovákov pravidelne triedi odpad, len 6 % ho netriedi.
  • Seniori odmietajú rýchlu módu v 85 %, Gen Z len v 50 %.
  • Environmentálnym dobrovoľníctvom sa venuje iba 14 % populácie aktívne pravidelne.
Ekonomika Mýtus o Gen Z sa rozpadol
Mýtus o Gen Z sa rozpadol. Zdroj: shutterstock.com/Ground Picture
Bitcoin hyper PCKvakomat mobil

Napriek všeobecnej predstave, že klimatické otázky najviac rezonujú u mladej generácie, aktuálny prieskum ekologického správania medzi slovenskou populáciou priniesol prekvapivé výsledky.

Najzodpovednejšie sa voči životnému prostrediu správajú seniori, ktorí v mnohých konkrétnych aktivitách predstihujú mladších ľudí.

Triedia Slováci odpad?

Výskum ukázal, že Slováci a Slovenky si najčastejšie osvojili triedenie odpadu – túto činnosť pravidelne vykonáva takmer 90 % populácie. Len šesť percent obyvateľstva priznalo, že plasty, sklo či papier netriedi vôbec. Ďalšie ekologické návyky sú úzko spojené so šetrením energií a potravinami, najmä v domácnostiach.

Podľa analytičky Denisy Lakatošovej, ktorá sa podieľala na spracovaní dát, sú tieto aktivity často motivované aj finančnými dôvodmi. „Najčastejšie ekologické aktivity sa odohrávajú priamo v našich domácnostiach a zvyknú byť spojené so šetrením financií. To, že týmito zvykmi šetríme nielen planétu, ale aj našu kasu, nás motivuje byť konzistentní v týchto aktivitách,” uvádza Lakatošová.

Viac ako polovica respondentov deklarovala, že pri nákupoch myslí aj na ekologický aspekt. Dve tretiny ľudí sa vyhýbajú rýchlej móde a približne polovica uprednostňuje lokálne potraviny, ekologické či udržateľné produkty. Významné množstvo populácie sa tiež vyhýba používaniu jednorazových plastov. Pokiaľ ide o dopravu, každý druhý človek v prieskume uviedol, že uprednostňuje verejnú dopravu, bicykel alebo chôdzu pred používaním osobného automobilu.

Najmenej rozšírenou formou ekologického správania zostáva dobrovoľnícka činnosť. Aktívne sa environmentálnym aktivitám venuje len 14 % opýtaných. Slabšia je aj ochota vzdať sa konzumácie mäsa alebo nakupovať oblečenie výhradne v second-handoch – tieto návyky má osvojené približne štvrtina populácie.

92 %

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Ktorá generácia sa stará o životné prostredie?

Výsledky zároveň vyvracajú mýtus o tom, že Generácia Z je najekologickejšou skupinou spoločnosti. Hoci sú mladí do 24 rokov najaktívnejší v dobrovoľníckych aktivitách – pätina z nich sa pravidelne zúčastňuje environmentálnych projektov – v iných oblastiach zaostávajú.

„Platí, že Gen Z sú spomedzi všetkých najviac aktívni v dobrovoľných environmentálnych aktivitách. Pravidelne sa ich zúčastňuje pätina Gen Z a len 13 percent zástupcov všetkých ostatných generácií. Označovať mladých na základe tejto skupinky aktívnych dobrovoľníkov za ekologickú generáciu by však bolo chybou. V mnohých iných aktivitách ich totiž s prehľadom porážajú staršie generácie,” konštatuje Lakatošová.

Rýchla móda

Ako najväčšia slabina mladšej generácie sa ukázal postoj k rýchlej móde. Len polovica Gen Z uviedla, že sa nákupom lacného oblečenia z veľkých značiek vyhýba, zatiaľ čo v prípade Mileniálov a Generácie X je to až 66 %. Medzi ľuďmi staršími ako 61 rokov odmieta rýchlu módu dokonca 85 % opýtaných. Seniori častejšie triedia bioodpad, šetria elektrickú energiu, nakupujú lokálne výrobky a dôsledne triedia aj ostatný odpad.

„Nie je to teda len o tom, že starší vyšli v tomto prieskume ako ekologickejší len kvôli tomu, že ich správanie je motivované najmä šetrením a finančnou situáciou. Sú to aj ďalšie aktivity, často spojené práve s nakupovaním, kde staršie generácie častejšie robia ekologicky zodpovednejšie rozhodnutia,” dopĺňa analytička.

Online prieskum sa uskutočnil od 2. do 7. júla 2025 na reprezentatívnej vzorke 1 009 respondentov vo veku 18 a viac rokov. Zber dát zabezpečila výskumná agentúra NMS Market Research Slovakia prostredníctvom nástroja National Sample. Výskum nemal zadávateľa a vznikol z vlastnej iniciatívy agentúry.

Kryptocashback Etoro PCCoinfactory mobil baner