- Radenie rýchlostí na manuálnej prevodovke má svoje pravidlá.
- Sú určené nejaké rýchlostné hranice, pri ktorých má vodič radiť.
- Pri nesprávnej manipulácii sa môže celý prevodový systém pokaziť.
Manuálna prevodovka má však svoje výhody
Oproti automatickej je podstatne lacnejšia, dokonca v priemere až o 30 %. Navyše má lepšiu kontrolu trakcie a je jednoduchšia a lacnejšia na údržbu.
Avšak vodičom sa odmení nižšou spotrebou. Automatická prevodovka volí radenie vyššieho prevodového stupňa vtedy, keď motor dosiahne 2 000 až 3 000 otáčok za minútu, zatiaľ čo vodiči áut s manuálnou prevodovkou tak robia už vtedy, keď motor dosiahne približne 1 500 otáčok za minútu.
Práve tento rozdiel má za následok to, že autá s automatickou prevodovkou spotrebujú o 20 až 40 % viac paliva ako autá s manuálnou prevodovkou. Avšak veľa závisí aj od štýlu jazdy vodiča auta s manuálnou prevodovkou.
Komfort automatického radenia ale mnohým vyrovnáva mierne vyššiu spotrebu, zvlášť v mestách, kde sú zápchy na dennom poriadku. Vtedy je práca s manuálnou prevodovkou skutočne otravná.
Zaujímate sa o to, ako odísť do dôchodku so štedrým pasívnym príjmom? Pozrite si naše video.